Лобистка наредба предвижда абсолютната забрана за външна реклама върху сгради (покриви и фасади) и цели пренасочването на рекламодателите към единствения рекламен канал, който ще бъде разрешен във всички зони на града – спирките за градски транспорт.
Рекламните касети по тях се стопанисват вече 30 години от не безизвестен медиен олигарх, с пълен монопол върху тях, пише Afera.bg.
Столична община е отдала рекламните елементи без проведен конкурс и логично без официално обявен договор, но обществена тайна е кой е реалният наемател на спирките – JCDecaux.
Същата рекламна агенция държи 70% от билбордовете в София, което я прави монополист и в този формат. Това поставя под сериозно съмнение предприетите действия от страна на Столична община за промяна в Наредбата за реклама.
Без обществено обсъждане, без да бъде коментирана предварително с главния архитект на гр. София, без икономически анализ на въздействието от промените, без да бъде поискано становището на бизнеса и обществеността, шестима общински съветници качват доклада на 13 август на сайта на „Обществени консултации“/СО/, когато шансът той да бъде пропуснат от останалите заинтересовани страни е най-голям, поради периода на отпуски.
Срокът за обществено обсъждане е до 13 септември и ощетените фирми са в ситуация да реагират постфактум с риск да останат нечути и неразбрани от членовете на комисиите и докладът да мине „между капките“, поради некомпетентност на членовете и недостатъчно време за анализ на последствията от него. Дори служителите в Направление „Архитектура и градоустройство“, работещи с Наредбата за реклама (НПОРИМДЕРДТСО), в последния момент са разбрали за подготвяните промени, заинтересованите бизнеси и граждани въобще не са информирани. Естествено е и пълното медийно затъмнение.
Това е абсолютен прецедент в новата 35-годишна история на Столична община – да не бъде сформирана „работна група“ за обсъждане на предстоящите промени в тази Наредба и нито една професионална организации да не бъде потърсена за мнения и становища!
Общинските съветници, автори на доклада, нямат ясен анализ за последващите ефекти върху пазара на външна реклама и обобщен анализ на икономическите и социалните последствия върху множество етажни собствености и фирмите, опериращи на рекламния пазар в столицата.
Мотивите за предприетите промени звучат наивно и нелогично. Всички те са маскирани зад благородната идея „Да изчистим София от реклама“. Но как – като се забранят рекламите върху фасади и надпокривни пространства, които са едва 5% от рекламата в София? И за лаик би станало ясно, че така няма да се решат реалните проблеми с визуалното замърсяване в града, но със сигурност ще се затвърди статуквото в полза на „наши фирми“, които се ползват от дадения им комфорт от Столична община вече три десетилетия.
Това са все факти, които сами по себе си събуждат съмненията за явен лобизъм.
Не е случаен и фактът, че сред т.нар. вносители има представители на различни партийни групи в СОС: Иван Виделов и Станислав Младенов от БСП, Андрей Зографски и Росица Николова от „Спаси София“, Грети Стефанова от ПП-ДБ и Иван Сотиров от КОД.
Според наши източници, обаче, двигател на промените в Наредбата са представителите на „Спаси София“, тъй като всички становища, мнения и коментари трябва да се изпращат на хартиен носител на Андрей Зографки и Росица Николова – общински съветници от „Спаси София, а по електронен път – на Иван Пулевски – сътрудник на ПП „Спаси София“.
Как по-точно ще се „изчисти“ София чрез внесените „на тъмно“ промени?
За т.нар. „чистене“ на София е предвидена забрана за реклама по фасадите и забрана на покривните светещи знаци. Интересно е да се спомене, че именно тези два рекламни формата осигуряват всъщност поддържането на сградите в добър вид, поради това, че приходите от наем отиват директно в касите на етажните собствености, с които те поддържат фасадите и покривите на кооперациите си. Това е най-ясният и чист механизъм на финансиране на сградите, при който има пряк резултат върху тяхното състояние.
Според рекламни експерти, калканите с реклама и покривните знаци представляват под 5% от общия брой на рекламните съоръжения в София.
С така предвидените промени в Наредбата, „изчиствайки“ столицата от тези 5% реклама, на практика ще се отвори възможност за нарастване дела на останалите 95% външна реклама, които се формират от спирките на градския транспорт и билбордовете по общински и частни терени, чиито основен оператор е ясен. С предложените промени се предвижда тяхното увеличение с до 30% спрямо сегашните обеми. Именно същите тези рекламни елементи, които приличат на новозасадени стоманени дървета по протежение на големите столични булеварди и създават коридор от рекламни табели.
Заложените промени открито говорят за лобистки ход и поради още една причина.
Чрез внесените „на тъмно“ изменения на Наредбата се предвижда по-облекчен административен режим за получаването на разрешения за поставяне на билбордове и спирки.
Странното е това, че се предвижда премахването на документацията, засягаща изграждането на външните електрически връзки към тях и практически контрола върху тях. Припомняме, че този въпрос имаше огромен обществен отзвук в началото на 2021 г., когато 16-годишно момче загина от токов удар на столичния бул. „Иван Гешов“ именно поради липса на контрол върху външните връзки, с които беше захранен злополучния преместваем обект.
При направена справка за това кои фирми оперират с рекламни елементи, отдавани под наем от Столична община, на които новите поправки осигуряват комфорт, става ясно, че към момента има една рекламната асоциация и редица свързани с нея фирми. Всички са собственост на олигарха Любомир Павлов и всички са регистрирани на един адрес: р-н Лозенец, „Цветна градина“ № 1, вх. А, ет. 1, сочи справка в Търговския регистър.
Въпросната рекламна империя на Любомир Павлов се ползва вече 30 години с комфорт в Столична община, независимо кой сяда на кметския стол и кой влиза в Общинския съвет. Фирмите на Любомир Павлов държат 100% от всички общински места за реклама на спирките за градски транспорт. Негови са и 70% от билбордовете върху общински терени, както и 60% от билбордовете върху частните терени в столицата, като не малка част от тях са незаконни.
Така с внесените от „Спаси София“ промени, рекламният олигарх, освен че ще получи възможност за разширяване на обема от рекламни елементи, ще получи и облекчен режим за издаване на разрешителни документи за тях.
В същото време се спира окончателно възможността хората да се грижат за жилищните си сгради по право, тъй като ще бъдат ограничени, както в отдаването на външните площи от тях за реклама, така и във възможността да санират сградите си чрез поставянето на рекламни мрежи. Режимът за тяхното поставяне също ще бъде ограничен до 6 месеца, което прави практически нерентабилно използването на този механизъм за финансиране, т.е. отпада вариантът саниране чрез реклама.
При анализ на мотивите за предприетите забрани, освен популисткия лозунг за „чиста София“, друг основен мотив е, че покривната реклама е опасна, но забраната не важи за фирми, които искат да поставят своя рекламен знак на административните сгради, в които се помещават. Явно, в тези случаи, тя не представлява заплаха за околните?!?
Това са нелепи доводи и няма смисъл дори да бъдат коментирани, още повече всички рекламни покривни знаци се поставят след одобряване на пълен пакет проектна документация от Столична община. За рекламните конструкции по калканите на сградите също се споменава този аргумент и на практика излиза, че безопасни остават само билбордовете и спирките. Само през последните 10 години налице има множество случаи на паднали незаконни билбордове поради амортизация и липса на контрол от страна на Столичния инспекторат.
До момента няма регистриран случай на инцидент, предизвикан от рекламен елемент по покрив или фасада на сграда. Тук трябва да отбележим, че в Столична община са регистрирани близо 1000 сдружения на собственици на сгради в режим на етажна собственост. По-голямата част от тях отдават под наем части от тях за реклама, като приходите се използват целенасочено за поддържането на сградите, почистване и осветление, което иначе би било от голяма финансова тежест за мнозина.
Логично възниква и въпросът защо всички рекламни елементи, които са общинска собственост, продължават да се ползват от частна фирма на безценица, без конкурс и без дори призрачно обявен оператор.
Години наред представители на рекламния бранш настояват за провеждане на открит конкурс за отдаване на рекламните позиции по спирките на градския транспорт, но такъв не се организира от близо 30 години.
Също така от над 15 години не се провежда и конкурс за свободно стоящи рекламни касети до 2 м²(ситилайт). Само от този нереализирания конкурс за ситилайт, Столична община има пропуснати приходи от наеми в размер над 36 000 000 лева, изчисляват експерти в рекламния бранш. Така съвсем небрежно статуквото се затвърждава вече над 30 години чрез пасивност на Общината за не провеждане на конкурсите и чрез лобистки промени и маневри в различни нормативни актове.
Така с този лобистки ход се прави услуга на Павлов – монопол и безспорно лидерство от страна на „Джей Си Деко Имидж“ в София. Всичко това е красиво „опаковано“ в гръмки PR слогани като „чистим София от реклама“.
Становища против внесените от промени
За внесения Доклад за обществено обсъждане районни кметове, архитекти и представители на рекламния видимо разбират в деня преди да изтече едномесечния срок за обществено обсъждане.
Според Трайчо Трайков – кмет на р-н Средец, отдаването от сдруженията на етажната собственост под наем на калкани и покри е единственият инструмент, с който СО стимулира поддържането на старите сгради, преобладаващи в централната градска част, а схемите от наредбата следва да се съгласуват предварително от кмета на съответния район, за да се избегне неподходящо позициониране на рекламни елементи, което да доведе до затруднения за пешеходци, автомобили, достъп на хора с увреждания или до нарушаване на визията на градската среда.
В публикуваното становище на Национална асоциация за външна реклама (НАВР) се изразява възмущение от факта, че се провежда акт за Изменение и допълнение на нормативната база, регулативната основа на бизнеса, без да бъдат информирани фирмите от бранша. От НАВР дават няколко примера със снимков материал за това откъде идва визуалното замърсяване по бул. „България“ и „Цариградско шосе“, които добре онагледяват, че същото не е в следствие на рекламата по покриви и калкани.
Ето какво още посочват в становището си от Национална асоциация за външна реклама (НАВР):
След прочита на така публикувания Доклад СОА25-BK66-6877/13.08.2025, съмненията ни за наличие на лобистка практика още повече се засилиха.
Имам предвид следните предложения за промяна:
Чл. 16. Премахва се изцяло рекламния формат – „светещ покривен знак“, като остава само възможността за покривна реклама върху бизнес сгради и жилищни сгради, в които рекламиращата се компания извършва своята дейност. Аргументът е: „Забраната ще намали съществено рисковете за причиняване на вреди върху сградите и минувачите, в случаите на некачествено проектиране и изпълнение на конструкцията, както и в зачестилите природни събития с висока интензивност (бурен вятър, мълнии и др). Тя ще намали рисковете за безопасността на движението по пътищата и ще намали светлинното замърсяване“.
Мотивите са твърде неубедителни! Защо клетките на мобилните оператори не създават риск за конструкцията на сградите и обитателите? До момента няма регистриран инцидент с падане на покривна рекламна конструкция или част от нея, която да е застрашила живота на обитател или минувач. Всички покривни знаци се поставят след изготвяне на технически проекти, които се одобряват на Експертен съвет по устройство на територията. Относно изпълнението им органът, издал Разрешение за поставяне, има пълното право да приложи контрол спрямо своите правомощия във всеки един момент.
По отношение на светлинното замърсяване — през 2019 г. НАВР предостави Научна разработка на тема: Правила и стандарти за осветеност на светлинната реклама в гр. София“, изготвена от Технически университет – София, и предоставена на Направление „Архитектура и градоустройство“ във връзка с приемането на регулативни мерки за осветеността на покривните рекламни елементи. Целта на разработката беше да установи ясни стандарти за осветеност на покривните знаци, така че да не причиняват какъвто и да било дискомфорт на обитателите на сградата и съседните на нея сгради. В тази връзка до момента няма един регистриран сигнал/жалба срещу светлинното излъчване на който и да било покривен знак. Този рекламен формат е един от най-разпространените и имиджови рекламни формати, който се използва само от утвърдени компании и само на изключително централни и комуникативни локации. Може да се каже, че съвременния облик на всички световни столици се свърза именно с наличието на този рекламен формат.“
Възражение от председател на етажна собственост на бул. „Фритьоф Нансен“: „Рекламните покрития върху скелета често са единственият реален източник на финансиране за ремонти и саниране на старите фасади. Лишаването от тази възможност означава много сгради да останат в лошо техническо и естетическо състояние, тъй като собствениците нямат финансов капацитет да извършват такива дейности самостоятелно. (…) Вместо да подпомагат обновяването на жилищния фонд в столицата, предложените промени ще доведат до обратното – ще блокират инициативата на гражданите и ще ускорят амортизацията на сградите. Като етажна собственост ние сме пряко засегнати, защото понасяме всички негативи от ограничаването на тези възможности. Затова настояваме предложените изменения да не бъдат приемани в този им вид, тъй като ще доведат до сериозни загуби и влошаване на градската среда.
С още подобни отрицателни становища може да се запознаете –ТУК-
Очаква се на следващо заседание на Комисията по устройство на територията, архитектура и жилищна политика да бъде преразгледан отново внесеният доклад за изменение ни допълнение на наредбата за реклама (НПОРИМДЕРДТСО). Тогава общинските съветници, които участват в нея, ще покажат дали наистина се водят от обществените интереси или ще гласуват предложените от „Спаси София“ (т.е. рекламния монополист Павлов) промени, т.е. ще докажат, че са лобисти, движени от финансови интереси.
А на видеото може да видите пълния запис на заседанието на Комисията от 24 септември, на което представители на рекламните агенции извън империята на Павлов излагат своите мотиви защо внесените промени в Наредбата са напълно несъстоятелни, в ущърб на Столична община и на гражданите на столицата:
https://www.facebook.com/100049938820904/videos/2011206019694759/