„Четири камиона на най-голямата турска фирма за сметосъбиране „Норм Санаи“, която чисти Истанбул, изгоряха преди няколко месеца. Същата фирма, в последствие, се отказа да подаде оферта за чистене на Люлин и Красно село. Така единствен участник за тази подзона остана консорциум от фирми, свързани с Таки, които предложиха 349 лв. на тон, за да изхвърля сивите контейнери, при прогнозна цена около 200 лв. на тон.“ Това написа тази сутрин в социалната мрежа Facebook общинският съветник от ПП-ДБ Симеон Ставрев. Той направи сериозни разкрития по случая:
„Турската фирма подаде обаче оферта за почистване на „Илинден”, „Надежда” и „Сердика” с цена 179 лв. на тон – почти два пъти по-малко от офертата на Таки.
Подозирам, че ако не им бяха изгорели камионите, щяха да участват и за Люлин и Красно село и цената щеше да е под 200 лв. А камионите не са имали и застраховка, защото са били в процес по пререгистрация с български номера. Така турците са на – 1 млн. лв. Първи за това съобщихме от „Да, България!“.
Но не само това се случва в обществената поръчка за сметопочистването в София, за което годишно софиянци плащат по 300 млн. лв. с такса смет, заедно с данъците на имотите си. Лицензът на по-малка турска фирма, която също никога не е чистила досега в България, както и „Норм Санаи“, беше отнет от МОСВ и тя не е могла да подаде ценова оферта в обществената поръчка за сметосъбирането в София. Така фирми и консорциуми, близки до Таки, Вълка и Титан, останаха единствени участници в пет от седем подзони, на които се разделя града, с астрономически оферти между 325 и 379 лв. на тон, при очаквана цена около 200 лв. на тон. Цените са съмнително близки.
Една от фирмите с високите цени е „Зауба“. Тя е собственост на Румен Гайтански-Вълка. Неговата компания е в консорциум, който чисти в Бургас от 2024 г., заедно с „Транс 2025“. „Транс 2025“ пък е свързана с Таки и също участват в обществената поръчка за почистването на София. Едноличен собственик на капитала на „Транс 2025“ до април 2025 г. е „Новита холдинг груп“. Тя е оригинално създадена като „Новита хотели“ през 2002 г., а тогава „Хърсев ко“ на Емил Хърсев и друга негова компания, се водят нейни собственици. През 2006 г. фирмата е прехвърлена лично на Христофорос Аманатидис-Таки (98%) и на неговата компания „Еврофинанс фактор“ (2%), а скоро след това тя е преименувана на „Новита холдинг груп“.
Това, което според мен трябва да направи Столична община, е да не се поддава на шантаж с астрономически цени. Спокойно може да се сключи договор за подзоната, в която турската фирма дава добра цена. В Люлин и Красно село, където Таки е единствен кандидат и където сроковете са по-кратки, общинското дружество
„Софекострой“ може да започне да чисти с камиони и персонал под наем. Така цената за сметосъбирането ще е много по-ниска. Кметът има право и да не сключва договори по обществената поръчка, защото Законът за обществените поръчки ясно казва, че при подаване само на една оферта няма конкуренция и тя може да бъде прекратена.
Фирми около Таки вече чистят Пловдив и Бургас. И там както може да се досетите, управляват кметове на ГЕРБ. Те работят в тези градове при цени, които са с 90% повече, спрямо цените по предишните договори от 2019. Такса смет в тези градове се е повишила със 100%. В София Таки, Вълка и Титан предлагат оферти, които не са 90%, а 180% по-високи. Това означава, че такса смет за софиянци може да скочи в пъти. Сега става ли по-ясно колко са важни местните избори?“