Новини

Законопроект за ВиК отрасъла през задния вход

   
Законопроект за ВиК отрасъла през задния вход

Във връзка с безводието през 2024 г. с Решение на Народното събрание се създаде Временна комисия за установяване на всички факти и обстоятелства относно проблемите с безводието в страната за срок 3 месеца, считано от 11.12.2024, като срока е удължен допълнително с още 3 месеца. На 14 юли 2025 на сайта на парламента е публикуван доклада с приложения на Временната комисия с конкретни препоръки от парламентарните групи, институции, граждански сдружения, инициативни комитети, общини и експерти. Без да се съобрази с направените препоръки, на 16 юли 2025 Министерски съвет одобрява поредния вариант на Законопроекта за водоснабдяване и канализация, изготвен от Министерството на регионалното строителство и благоустройство, който впоследствие на 25 юли 2025 се внася в Народното събрание.

В мотивите на законопроекта е записано, че настоящият проект на Закон за ВиК се подготвя въз основа на законопроекта, изготвен през септември 2022 г. от работна група, сформирана със заповед на министъра на регионалното развитие и благоустройството, като се запазват поставените цели във варианта на законопроект от 2020 г., прецизирани в съответствие с изискванията на Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ), а именно: да се въведе отделяне на регулирането на ВиК услугите в самостоятелен субект; да се въведе нова структура на цените на ВиК услугите, базирана на гарантиране на минималните разходи за ползване на системите и потребените услуги; да се регламентира ролята на „Българския ВиК холдинг”; да се прецизират ролите и функциите на заинтересованите страни; да се създадат предпоставки за консолидация при стопанисването, експлоатация на ВиК системите и предоставянето на ВиК услугите. Четейки внесения законопроект се вижда, че не е въведено отделяне на регулирането на ВиК услугите в самостоятелен субект, както и не са създадени предпоставки за консолидация при стопанисването, експлоатация на ВиК системите и предоставянето на ВиК услугите.

В тази връзка, цитирам само изказването на г-жа Силвия Георгиева от Националното сдружение на общините на заседанието на Временната комисия по безводието на 10 април 2025: „Тук ще кажа няколко думи за намерението на държавата да прокара спорен нов закон за водоснабдяването и канализацията с оправданието, че този закон е част от реформите в Плана за възстановяване и устойчивост. Това не е вярно, не е част от реформите, точно закона не е част от реформите, а неговата философия е част от записаните реформи в Националния план за възстановяване и устойчивост. Тази философия не е задължителна да бъде облечена в нов закон, тя може да бъде реализирана и с промени в действащото законодателство…. Намеренията за реформи в българската система за управление, облечени в този закон водят до намаляване на конкуренцията, елиминират бъдещо публично-частно партньорство и предлагат закриване на работещи общински ВиК дружества“.Основният резултат към който се стреми МРРБ е да узакони трайно неработещите 29 асоциации по ВиК и Българския ВиК холдинг, прикрит като публично предприятие, които доказаха неспособността си да управляват инвестиционните обекти по ВиК. Например загуби на европейски средства за ВиК отрасъла вкл. и за всички ВиК обекти от НПВУ, ремонт на ремонтите и хиляди жители на воден режим от години. Целенасочено МРРБ отказва да възстанови закрития към него Технически експертен съвет по Вик за одобряване на инвестиционните проекти, а препотвърждава съществуващия Обществен съвет по ВиК като консултативно звено, който съвет фактически никога не е бил полезен.

Очудващо МРРБ заличава думите „Стратегията за развитие и управление на водоснабдяването и канализацията“ в Закона по водите, като министърът на регионалното развитие и благоустройство прехвърля „разработената обособена част“ за ВиК отрасъла към министъра на околната среда и водите за включване в стратегията по чл. 151, ал. 1 от Закона за водите т.е. МРРБ потвърждава, че няма капацитет за стратегически дейности във ВиК отрасъла, като прехвърля отговорността към МОСВ.

Имайки предвид, че целите от 2020 г. в НПВУ не отговарят на европейската стратегия за устойчиво управление на водите в условията на климатични промени (European Water Resilience Strategy) от 4 юли 2025, както и на препоръките от повечето заинтересовани страни по водите на национално ниво за необходимост от единен орган на управление на водите вкл. оптимизиране неработещата структура във ВиК отрасъла, е наложително спиране приемането на този законопроект, с който МРРБ иска да наложи статуквото без всякаква принципна и ефективна реформа.