След близо две десетилетия строги мерки, ограничението за пренасяне на течности в ръчния багаж до 100 милилитра вече е на път да остане в историята. Европейският съюз официално отвори вратата за промяна, одобрявайки използването на скенери на летищата, които могат да засичат дори течни експлозиви.
Новината беше потвърдена от говорител на Европейската комисия пред tagesschau.de, а основната заслуга за промяната се дължи на технологиите за компютърна томография (КТ), добре познати от медицинската практика.
Новите устройства, произведени от британската компания Smiths Detection, сканират багажа в 3D и дават възможност за пълно разглеждане на съдържанието му слой по слой, без да се компрометира скоростта на проверка. Благодарение на това те могат надеждно да разпознаят твърди и течни експлозиви, като елиминират нуждата от ограниченията, наложени през 2006 г. след открит заговор за създаване на бомби от течности на борда на самолети. Досега използваните скенери даваха размазани, двумерни изображения, което изискваше по-строги мерки. Внедряването на новата технология в ЕС вече е започнало: над 700 скенера се инсталират или вече работят в 21 държави членки.
Въпреки регулаторния напредък, практическата реализация е неравномерна. Във Франкфурт новите скенери функционират на едва 40 от близо 190 контролни пункта. Допълнително оборудване е поръчано, но няма конкретен срок за пълното внедряване. Говорител на летището поясни, че поради липса на яснота за използваните устройства, пътниците все още трябва да се придържат към старите правила – до 100 мл течности, събрани в прозрачна торбичка с обем до 1 литър.
В Мюнхен ситуацията е сходна, като устройствата са инсталирани, софтуерните им настройки още се актуализират, като промяната е отложена за неопределена дата заради пиковите потоци пътници по време на ваканциите.
Промените се случват на фона на нарастваща критика към авиокомпаниите относно политиките им за ръчен багаж. Организации за защита на потребителите вече са подали жалби до ЕС заради допълнителните такси и неясните правила, които варират значително между различните авиопревозвачи. Междувременно, въпреки повишените цени на билетите – средно с 3,8% спрямо миналата година – броят на пътуващите остава висок. Само на летище Франкфурт около 200 000 души дневно се възползват от въздушния транспорт по време на летния сезон.
На летищата в САЩ вече няма да се изисква сваляне на обувките при проверката през скенерите.
Това ще спести време и ще направи пътуването много по-лесно за милиони пътници.
Агенцията за безопасност на транспорта в САЩ въведе правилото за премахване на обувките преди почти 20 години, през 2006 г. Според федералните власти оттогава технологиите за безопасност са се променили главоломно, което позволява сега това правило да отпадне, без да се нарушава безопасността на пътниците.
Това обяви и самият министър на националната сигурност Кристи Ноем. С тази промяна властите целят да подобрят качеството на пътуването в и през Съединените щати.
Пътниците ще продължат да преминават през няколко нива на проверка за сигурност и идентификация, но без да се събуват. Правилото беше имплементирано след 2006-та година, 5 години след неуспешния опит на "атентатора с обувки" Ричард Рийс, който се опита да подпали с кибрит експлозиви скрити в обувките му на полет от Париж до Маями.
“През тези 20 години, откакто тази политика беше въведена, технологиите за сигурност се промениха драстично. Те се развиха”, смята още министър Ноем.
Новият начин на пристигане в Съединените Щати вече радва голяма част от пътниците и спестява време по лентата до скенера. В социалните мрежи последваха и първите коментари на доволни пътници. От Агенцията казват, че съвсем скоро могат да променят и правилата за носене на течности и да допуснат такива до 100 милилитра.
Всички тези промени на фона на усилията на правителството да използва повече изкуствен интелект при дистанционно наблюдение и контрол. На редица аеропорти в САЩ вече се използват компютърна томография и усъвършенствана образна технология каквато познаваме от медицината.
Най-заетото летище в света - това в Атланта - вече ги използва. Според годишната класация за най-натоварени летища от там преминават около 109 милиона пътници на година. Що се отнася до най-натовареното летище според обслужени международни полети водач е Дубай, а по отношение на товарен авиационен транспорт водач е това в Хонконг с 4.9 милиона тона карго на година.
Въпреки че събуването на обувки вече не е задължителна процедура, някои пътници все пак може да бъдат попитани да ги свалят, ако властите преценят, че е необходимо допълнителна проверка.„