Автомобили

Съд свали екостикерите от колите, парламентът ги запази

   
Съд свали екостикерите от колите, парламентът ги запази

След близо тригодишни спорове миналата седмица Върховният административен съд свали екостикерите от колите, а в мотивите записа, че наредбата за приемането им не била нито мотивирана, нито има финансова обосновка. Ден по късно обаче, малко изненадващо, парламентът гласува да останат.

“Вчера управляващите, без ИТН, оставиха стикерите на предното стъкло. Нито отпадането на стикера за гражданска отговорност, нито отпадането на стикера за технически преглед беше подкрепено… Управляващите пазят безумните стикери”, написа във фейсбук съпредседателят на ДБ Божидар Божанов. Той отдавна води битка за отпадането на стикерите с аргумента, че всички данни за колите били в централизирани електронни регистри.

От транспортното министерство, в чиито ръце вече е казусът със стикерите, отговориха за “24 часа”, че след решението на съда стикерът отпада. (Пълния текст на отговора виж в карето.)

Проблемите, които ще донесе отпадането на стикера, който реално е чип с ценна информация за автомобилите, обаче остават. За решаването им отдавна настояват от Сдружение “Европейски център за транспортни политики”. “Екостикерите в България не са изолиран елемент, а ключова част от модерна и многофункционална дигитална електронна система. Те не само гарантират изпълнението на европейските директиви, но и помагат за контрола на техническата изправност, управлението на нискоемисионните зони и ограничаването на измамите с пробега”, каза за “24 часа” председателят на сдружението Диана Русинова. Тя настоява за намирането на адекватна алтернатива.

Какви са рисковете от пълното отпадане на стикера и защо транспортното министерство може да предложи с наредба друго място за въпросния чип, така че да няма рискове нито за държавата, нито за собствениците на автомобили - лични и фирмени?

Първият проблем е, че с отпадането на комбинираните стикери нарушаваме европейска директива, която категорично ги изисква. Всички автомобили до 3,5 тона трябва да имат стикер с чип, достъпен за четене през камери от контролните органи на всички държави в ЕС. Чипът трябва да съдържа информация за важни параметри и представлява нещо като пътна книжка или втори регистрационен номер на колата. Това предписва европейска директива още от 3 април 2016 г., допълнена през 2021 г.

България бе една от първите държави, които въведоха екочипове, които замениха правоъгълното картонче  за технически преглед през лятото на 2021 г. Според директивата всяка държава - членка на ЕС, е задължена да осигури наличие на документ за преминат технически преглед, който трябва да съдържа информация за датата на следващата проверка. Този документ може да бъде представен по различни начини, включително чрез стикер, сертификат или вписване в регистрационния талон на превозното средство.

Освен това държавите членки са задължени да предават на Европейската комисия описание на документа, удостоверяващ техническата изправност. Повече от ясно е, че ако не се намери решение как да спазим изискванията, подлежим на санкция от Брюксел.

Вторият проблем, чието нерешаване подлага на риск всеки, който излезе с автомобила си в чужбина, е, че заради липсата на достъпна за съответните органи информация за техническото състояние на колата може да отнесе глоба и сваляне на номерата. Директивата е оставила свобода на всяка държава да прецени къде да се намира чипът, но не допуска неговото отсъствие. Всички останали държави не допускат по техните пътища да се движат технически неизправни коли, които цапат въздуха и застрашават сигурността по пътищата. А това дали се доказва с чип, в който е събрана информацията от техническите прегледи на колата, или по друг начин, си е работа на самата държава.

Освен държавите и много общини биха били улеснени, ако имат бърз и лесен достъп до информацията, съдържаща се в екостикера. Това би им позволило да имат контрол върху достъпа и възможност да регулират автомобилния трафик на база реалните екологични показатели на превозните средства. С премахването му всяка община ще трябва да търси варианти сама да решава този проблем, което доказано няма да работи и ще създаде административен хаос и объркване.

Преди да пътува за даден град, всеки ще трябва да се информира как точно може да влезе в центъра на дадено населено място. Не е ясно и това доколко различните системи ще работят ефективно и какви други пречки пред гражданите ще създаде това. Единната система е значително по-разумно решение.

Не на последно място по важност, остава и проблем, който е типично български. Този с манипулираните километри на колите втора ръка. Информацията в чиповете има решаваща роля срещу манипулациите на километражите – практика, която не само заблуждава купувачите на употребявани автомобили, но и компрометира поддръжката на превозните средства, създавайки рискове за пътната безопасност. Чрез електронния регистър, в който се записват показанията на километража при всеки технически преглед, се ограничава възможността за злоупотреби и измами при препродажбата на автомобили.

Обобщени данни показват още, че след въвеждането на контролни стикери на предното стъкло рязко е намалял броят на колите, които се движат без “Гражданска отговорност” и технически преглед. По изчисления на експерти това е довело до допълнителни приходи за хазната от близо 20 млн. лв. за година.

Експерти посочват и други полезни ефекти от наличието на т.нар. екостикер. Например намаляват фиктивните технически прегледи на коли, които дори не са в България, също движението на коли с фалшиви регистрационни номера и без технически преглед, а и намаляват тежките пътни произшествия заради техническа неизправност на автомобилите. Чипът, особено на предното стъкло, облекчава работата на следователите за откриване на избягали от произшествие шофьори, ако наличните камери не разчетат номера на колата, защото случайно или нарочно е замърсен.

Диана Русинова обобщава проблема така: “Труден става контролът от страна на органите на пътя, тъй като те ще разчитат единствено на електронни системи, които невинаги са достъпни в реално време. Освен това се създава риск периодичните прегледи на българските автомобили да не важат на територията на другите страни - членки на ЕС. Има и правна несигурност - въпреки че директивата позволява различни начини за удостоверяване на техническата изправност, премахването на задължението за носене на такъв документ в България създава риск от разминаване с европейските стандарти и възможни санкции от страна на ЕС. Не бива да се подценява и свободното движение в ЕС. Ако България премахне изискването за носене на този документ, това може да доведе до проблеми при международния автомобилен транспорт”, казва Русинова.

Проверка на “24 часа” показа, че България е представила именно стикера като документ, който да удостоверява на лесно и достъпно място датата на следващия периодичен технически преглед. Такъв начин за удостоверяване са посочили Австрия, Хърватия, Чехия, Германия, Гърция, Италия, Латвия, Румъния и Испания.

Вариантът за решение сега е министерството на транспорта да преиздаде наредбата, като определи ново място за поставянето на чипа с ценна информация за автомобилите.

Транспортното министерство:
Без знак за екологична категория след решението на ВАС

След постановеното решение от ВАС при извършването на периодичен преглед за проверка на техническа изправност на ППС, когато се констатира, че пътното превозно средство е технически изправно и не са установени неизправности и/или несъответствия, както и при установяване на незначителна неизправност по чл. 7, ал. 2 председателят на комисията, извършила техническия преглед, вече ще издава само удостоверение за техническа изправност по буква А (приложение №7), но не и знак за периодичен преглед за проверка на техническа изправност на ППС, в който е отразена екологичната група, в която попада МПС-то.

Отпадането на знака не засяга изискването за определянето на екологичната група на МПС по чл. 37 от Наредба Н-32, като екологичната група на МПС-то ще се доказва с издаденото удостоверение, в което тази група се вписва.

Съответно отпадането на знака няма да доведе до необходимост от промени в чл. 28а от Закона за чистотата на въздуха, съгласно който ограничението на движението на МПС на територията на съответната община и/или в създадени и въведени зони с ниски емисии на вредни вещества е обвързано с определени категории МПС и/или на определени екологични групи МПС.