Свят

Скоростта по магистралите да стане максимум 100 км/ч

   
Скоростта по магистралите да стане максимум 100 км/ч
  google

Световната банка призова правителствата да намалят значително ограниченията на скоростта, тъй като сега шофираме твърде бързо по пътищата и това е основна причина за произшествия, включително такива, водещи до смърт или сериозни наранявания.

Такива изисквания бяха включени в доклада на експертите на тази финансова институция. По-специално се препоръчва да се разреши скорост на магистралите до 100 км/ч. Ако се въведе подобно ограничение, автоматично ще отпадне и необходимостта от двигатели с висока мощност.

Според анализаторите на Световната банка това ще намали броя на фаталните пътнотранспортни произшествия и ще защити участниците в движението. „Ако искаме истинско подобряване на безопасността, е необходимо да засилим правилата във всички възможни условия на движение “, се казва в документа.

Предложенията за новите ограничения включват:
30 км/ч - на пътища, използвани от незащитени участници в движението, като пешеходци и велосипедисти;
50 км/ч - по градски улици с колизионни кръстовища и опасност от странични сблъсъци;
70 км/ч - на незастроени места, където няма разделяне на посоките и често се получават челни удари;
100 км/ч - по високоскоростни пътища и магистрали.

Според авторите на доклада подобни ограничения на скоростта ще увеличат значително шансовете за оцеляване на жертвите на пътнотранспортни произшествия. Сега те съставляват около половината от 1.19 милиона души, които умират по световните пътища всяка година.

Други 20-50 милиона са тежко ранени. Както подчертават експертите, превишената скорост е един от основните рискови фактори и се счита за основна причина за фатални инциденти и тежки наранявания.

Докладът цитира множество изследвания, които подкрепят тези тези. Те показват, наред с други неща, че при скорост на сблъсък от 30 км/ч рискът от смърт на пешеходци е приблизително 13%. При 50 км/ч се увеличава до 40 процента, а при 73 км/ч надхвърля 70 процента.

Скоростта по магистралите да стане максимум 100 км/ч - 2

Анализът се отнася и до възприятието на водача, което се влошава с увеличаване на скоростта. Тогава е много трудно да забележите препятствие на пътя и да реагирате. При по-висока скорост се увеличава и спирачният път.

Според изчисленията на авторите, увеличаването на скоростта удвоява разстоянието, необходимо за безопасно спиране на автомобила. Това означава, че шофьорът има много по-малко време за реакция, а евентуален инцидент води до по-сериозни последици.

Само в Европейския съюз повече от 20 000 души са загинали по пътищата през 2021 г. В света този брой е почти 60 пъти повече. Задачата на авторите на проекта е да убедят правителствата, че сравнително простото действие за намаляване на ограниченията на скоростта ще доведе до осезаеми резултати под формата на по-малко трагедии.

Както и огромните разходи, свързани с тях - медицинска помощ на пострадалите, материални щети и нарушения на пътя.

Авторите подчертават, че положителните ефекти от ограниченията на скоростта далеч надхвърлят въпросите за безопасността. Докладът също така изброява ползите за общественото здраве, климата, икономиката и дори социалните отношения.

По-бавният трафик означава по-ниски емисии на отработени газове, по-ниски нива на шум и по-добро качество на въздуха в градовете. Това означава по-малко случаи на астма, рак и сърдечно-съдови заболявания.

Също така е стимул да карате колело или да ходите по-често. На свой ред по-ниският разход на гориво означава по-дебели портфейли за шофьорите и по-ниски сметки за транспортните компании.

Повечето експерти смятат, че заключенията на Световната банка са правилни, но тези предложения нямат голям шанс за бързо изпълнение. И правителствата на повечето страни все още няма да предприемат толкова радикални мерки.