Новини

Защо трябва да се сменят зимните гуми с летни

   
Защо трябва да се сменят зимните гуми с летни

С началото на пролетта и по-топлото време много шофьори започват да правят планове да сменят зимните гуми с летни. Други се замислят дали тази година да не прескочат това досадно “упражнение”, спестявайки средства и главоболия с чакащи коли по гумаджийниците. Трети пък продължават да разчитат на все по-модерните всесезонни гуми.

Въпреки че в закона никъде не пише, че трябва да смените гумите, а само това, че те трябва да са с грайфер над 4 мм, въобще

не е добре да се кара със зимни гуми на горещ асфалт и обратното

Този мързелив подход има редица клопки, а икономическата страна на нещата е най-малкият проблем. Всичко е свързано с факта, че зимните гуми имат различна каучукова смес от летните -  такава, която е пригодена за работа в студа.

Гумата е за смяна с нова, когато грайферът е около 4 мм.
Гумата е за смяна с нова, когато грайферът е около 4 мм. 

Според производителя на гуми Pirelli спирачният път на зимните гуми е по-дълъг поради по-меката смес. Според един от тестовете на финландското списание Tekniikan Maailma колата все още се движи с 40 км/ч при натискане на спирачките при движение със скорост 80 км/ч при летен дъжд с поизносени зимни гуми, докато, ако е с летни, колата вече е спряла.

По-лошото сцепление при по-високи температури също е свързано с мекотата на сместа. Още при около 10 градуса е ясно, че зимните гуми са по-малко надеждни при шофиране в сравнение с летните.

“Зимната гума с различен състав на сместа и голям брой ламели и широк протектор и при топло време загрява по-бързо и губи сцепление. Освен по-меката смес зимните гуми имат и по-меко жило - през лятото може да има по-голямо разширение и в екстремни случаи жилото да се скъса или издуе”, пише в сайта на Driver Portal.

Заедно с по-мека смес също в много случаи

означава по-висок шум и по-висок разход на гориво

дори с няколко децилитра на 100 км. Това се случва особено ако карате много километри. Така икономическото предимство на пътуването със зимни гуми през лятото се заличава много бързо.

Ако искате да спестите пари от гуми, би било по-добре да изберете всесезонни,

вместо да пътувате така със зимни гуми или още по-лошо, да купувате евтини гуми със съмнително качество. Те постигнаха огромен напредък през последните няколко години и са сравними както с летните, така и със зимните “обувки”, поне в условията, обичайни за умерения климат с по-малко ледени и снежни дни, каквато е и тенденцията в България в последното десетилетие.

При летен дъжд зимната гума спира два пъти по-бавно.
При летен дъжд зимната гума спира два пъти по-бавно. 

Производителите на гуми говорят за срок на годност до 10 години при спазване на предписаните условия. Това означава по-специално гумите да не се излагат на ултравиолетови лъчи или на действието на масла, които имат отрицателен ефект върху сместа.

Въпреки това специалистите съветват тези

гуми, които вече имат четири или пет сезона зад гърба си, да бъдат внимателно проверявани,

защото вече започват да са склонни към пробиви и шофирането става по-рисковано. На практика е обичайно гумите да се износват, преди да причинят проблеми поради възрастта си.

Малки пукнатини в протектора показват, че гумата вече е твърде стара

В такъв момент е време да се купят нови.

Да си припомним и как се разбира възрастта на гумата? Обозначава се с четири цифри след буквите DOT някъде отстрани на гумата. Първите две числа показват седмицата на производство, второто - годината, така че 1023 означава производство през 10-ата седмица на 2023 г. Обичайно е зимните гуми да се произвеждат през лятото, а летните през зимата.


Анкета

Зависи ли как ще гласувате от предизборната кампания на кандидатите?


Резултати
Видео
Защо резките спирания на магистралата са лоша идея
 18.09.2022 22:09      
Видео
Хазарта: Сбъднах си мечтата да съм на заплата
 16.09.2022 09:14