Новини

Заради вече компрометиран асфалт по пътищата: Рекорден брой катастрофи и загинали у нас

  04.11.2023 16:09  
Заради вече компрометиран асфалт по пътищата: Рекорден брой катастрофи и загинали у нас

Рекорден брой пътни произшествия са станали от началото на годината в страната. По-голям в сравнение с миналата година е и броят на жертвите на пътя, показва черната статистика, съобщи БНТ.

Причините за това са, че част от новите пътища в страната вече са компрометирани, което допълнително увеличава риска от катастрофи.

За изминалата 2022 година България е на второ място в Европа по брой жертви на пътя. Статистиката най-вероятно ще се запази, като има вероятност за тази година дори да се изкачим на челното място в черната статистика, тъй като броят на загиналите расте.

20 души повече са загиналите при катастрофи от началото на годината в сравнение с изминалата 2022. Статистиката сочи още, че в светлата част от денонощието катастрофите са повече, но с по-малко загинали и ранени, а при 50% от катастрофите през нощта има жертви.

"Преходът от светла към тъмна част е най-сублимния, в момента в който организма и очите трябва да се адаптират от светло към тъмно. В сумрака. Това е момент, в който се получават най-тежките ПТП, защото сякаш не сме подготвени да намалим скоростта, да спазваме дистанция, да спазваме ограниченията, да се оглеждаме, ако е непознат пътя, къде има пешеходни пътеки", заяви Диана Стоянова, професионален рали състезател.

"Ако вземете състоянието на нашия автопарк, където ние сме автоморгата на Европа. Колите средната възраст е 17-18 години, не добро осветяване. Като сложим това, че няма маркировка в голяма част от пътищата, има много дупки и резултатите са налице", коментира Владимир Тодоров, Асоциация на пострадалите при катастрофи.

Институтът по пътища и мостове към АПИ направи проверка на 165 километра пътища в страната, които са още в гаранция. Четири участъка са с установена неравност на пътя, при седем пътни отсечки има разминаване в дебелината на асфалта.

Стотици обаче са километрите пътна мрежа в страната, които са осеяни с дупки, което заедно с намалената видимост и метеорологичните условия през есенно-зимния сезон увеличават риска от катастрофи.

"Категорично инфраструктурата е една от водещите причини за катастрофите. Емблематични примери за това е катастрофата на Своге, където падна автобус с 20 души загинаха. Там доказано е, че асфалта износващия слой беше с показатели, които не отговарят на изискванията, съответно се получава приплъзване", допълни Владимир Тодоров.

"В повечето случаи винаги бързаме, искаме да стигнем по-рано. Когато не сме подготвени да дупки, това е огромна предпоставка да скача автомобила, да стане тежко ПТП. Винаги трябва да сме готови да намалим скоростта, плавно. Да избягваме максимално дупките, но не да навлизаме в насрещното платно, а по-скоро да намалим нашата скорост и дори да предупредим останалите участници в движението по пътищата", каза още Диана Стоянова, професионален рали състезател.

От началото на месец октомври на пътя са загинали над 30 души. Някои от тях загубили живота си, защото са спазвали правилата за движение, но други смятат, че на тях няма да се случи или просто бързат. Затова специалистите са категорични, че основното да се намали броят на жертвите по пътищата е да се промени съзнанието на шофьорите, а след това идват глобите, наказанията и отнемането на автомобили.


Анкета

Одобрявате ли ветото върху предоставянето на БТР-и на Украйна, което Румен Радев наложи?


Резултати
Видео
Защо резките спирания на магистралата са лоша идея
 18.09.2022 22:09      
Видео
Хазарта: Сбъднах си мечтата да съм на заплата
 16.09.2022 09:14