Новини

Красимир Стойчев, кандидат-кмет на София от Партията на зелените: Огромна част от проблемите на София не са политически, а технологични

  29.09.2023 14:32  
Красимир Стойчев, кандидат-кмет на София от Партията на зелените: Огромна част от проблемите на София не са политически, а технологични

Към кандидатите за кмет на София за изборите на 29 октомври се прибави и бизнесменът Красимир Стойчев. Какви са причините за това, какви са според него най-належащите за решаване проблеми в столицата и какви решения за тях предлага той? Според него София е градът с най-малко общински жилища в цяла Европа, а във Виена над 40 на сто от жилищата са общински. Стойчев предлага да се наложи мораториум върху новото строителство в югоизточните райони на столицата, а градът да се разширява в североизточна посока. И още - София да си има своя здравна каса. А какво смята да направи с Княжевската градина и що е това „Билбао ефект“?

- Да започнем с традиционния въпрос, господин Стойчев. Защо се кандидатирахте за кмет на София?
- Отговорът е адски прост. Защото като роден в София и с баща, роден в София виждам, че ситуацията в града става все по-лоша, не става по-добра. Това е повече жест не на някаква саморазбрана амбиция, а е жест повече на отчаяние, че нищо не се случва в града, че се натрупват огромни проблеми, за които незнайно защо никой няма решение. А решенията са прости, логични и могат да се случат доста бързо и без много пари. И понеже съм настроен винаги технологично, мисля, че мога да реша огромна част от проблемите на София, които не са политически, те са технически.

- Кажете някои от най-крещящите проблеми и как бихте ги решили технологически?
- Големите стратегически проблеми са със здравето на хората, сигурността и реда. Но понеже всичките мои опоненти водят дискусии на тема ремонт, ремонт на ремонта и т. н., ще ви кажа просто решение на този въпрос. За да избегнем ремонт на ремонта, за да избегнем смъртни случаи, при които хора умряха, защото никой не знае кой е инсталирал голи жици с ток и случая се потули и никой не носи отговорност, предлагам следното технологично решение. Въвежда се блокчейн паспорт на всяка улица и всяко кръстовище. Което означава, че в специален блокчейн регистър се записват всички възможни тръби, комуникации, парно, топла вода и кой прави ремонт, какъв ремонт, кое след кое следва. И никой не може да го мръдне този блокчейн, след като бъде въведен, и е ясно кой носи отговорност за всичко. И ако се наложи ремонт на ремонта, е много просто - предишният е направил нещо погрешно и той трябва да плати. Говорим и за лична отговорност. Голяма част от корупционния натиск е защото някой от общината приема, че ремонта е извършен, без да е извършен качествено. Ако имаме блокчейн регистър и паспорт на всяка улица и кръстовище, в този паспорт ще видим кой от общината си е сложил подписа и той ще носи пълна отговорност за случилото се. Това един път завинаги ще спре цялата тази неразбория, хаос и корупция с ремонтите в града. Всичко това може да бъде извършено в рамките на една година, стига да има желание.

- Обяснете на нашите читатели какво е това „блокчейн“?
- Това е електронен регистър, в който всяка следваща част от веригата валидира предишната и не можеш от тази верига да махнеш едно звено и да оставиш другото. Като се вземе ремонт на улица „Х“ и никой не може да махне това звено от веригата. „Блокчейн“ следи всичко и дори брънка от веригата не се маха. Няма не чух, не видях, ме можах, не съм аз.

- Презастрояването е също любима дъвка на почти всички кандидати в започналата предизборна кампания...
- Моята основна идея е София да се разширява на североизток и мораториум на новото строителство в югозападните райони. Една огромна част от богатството на софиянци е в техните жилища, защото особеност на българите и в частност на софиянци е, че предпочитаме да сме собственици на жилищата си, вместо да живеем под наем или в общински жилища. В София има 58 милиона квадратни метра жилищна площ. При средна цена в момента 1500 евро на квадратен метър това са 88-90 милиарда евро! Това е богатството на софиянци. Всяко смущаване на жилищния климат в града чрез презастрояване намалява тяхното богатство. И софиянци трябва да разберат, че единственият изход от тази ситуация е да се наложи мораториум върху ново строителство в югозападните райони до приемането на нов градоустройствен план, защото положението там вече е драматично. Ако не се наложи мораториум, цените на имотите там ще намаляват непрекъснато.

- И алтернатива е...
- Алтернативата е единствено и само разширяване в североизточна посока. Бях наскоро до Кремиковския манастир. От центъра на града до Кремиковци е 20 минути с кола. И оттам погледнах града - сиво-жълт и мръсен. А там -слънце и чист въздух. Трябва да се прекатегоризира земята от индустриална в такава за жилищно строителство, общината да организира публично-частно партньорство със строителни предприемачи, които с радост ще получат нови подходящи терени и ще поемат ангажимента да изградят поне 30 на сто от тези терени с общински жилища. Общината ще поеме ангажимента да изгради инфраструктурата. Там може да се роди новото Сити на София, както се прави в много страни по света. Нещо повече - като се изградят общински жилища - София е градът с най-малко общински жилища в цяла Европа - ще има възможност за младите хора да поемат по своя път, да направят семейства в сравнително достъпно и евтино общинско жилище, докато се замогнат достатъчно да си купят свое. За сведение - във Виена над 40 на сто от жилищата са общински. А Виена е град номер едно в света.

- Една друга ваша идея е доста впечатляваща - във всеки столичен район да има полицейско управление, нещо като квартален шериф?
- Това не са квартални шерифи, а 24 полицейски управления и във всеки квартал трябва да има полицейски инспектор с полицейски участък. Преди 30-40 години е била приета наредба на тази тема - че на 10 000 жители трябва да има един полицейски инспектор. Това въобще не се реализира. Мога да дам за пример полицейския участък в Лозенец, който се намира в един занемарен стар трафопост с една мила старши лейтенант полицейски инспектор си купува сама компютъра, защото тези, които им дават, са сигурно от 90-те години. Има полицейски инспектори, които нямат коли и поддържат стройно тяло, ходейки пеш. И най-важното - полицията в София трябва да бъде подчинена на кмета на София, защото той най-добре знае какво, къде и как. Няма град в света, в който полицията да не е общинска. Същото трябва да важи и за КАТ-София. Названието КАТ - контрол на автомобилния транспорт - е изключително глупаво, останало от древни комунистически времена. Трябва да бъде Управление на автомобилния транспорт, а това е прерогатив на кмета на града. Не да седят двама-трима и да контролират, движението трябва да се управлява. В много градове по света премирането на полицаите е на база колкото по-малко произшествия имат, толкова повече премии. В България премирането им е процент от глобите. Очевидно интересите са различни.

- Ами ние сме си специфична държава, всичко ни е по-специфична...
- Крайно време е да спрем със спецификата и да превърнем София в един модерен град. Да се върнем на презастрояването. Хората си купуват жилище и срещу тях има парк, вижда се и Витоша. След 4 години прахоляк и бетонобъркачки те виждат вече срещу себе си на 6 метра нов блок. Затова трябва да се направи нов генерален план на София, който да бъде създаден като 3D модел и да стои в общината. И всеки, който иска да си купи жилище, да знае какво ще вижда от него и какво ще очаква в следващите завинаги години, да знае в какво си инвестира парите.

- В едно ваше интервю казвате, че за една година можете да облекчите трафика в София. Как ще стане това?
- Преди няколко дни на откриването на кампанията на ГЕРБ чух, че и те искали умна София, нещо, което аз казах една седмица преди това, а го мисля от години. Хекимян пък каза, че щял да използва камерите по кръстовищата за нещо си, надали той лично може да знае за какво. Моята теза е следната. В града разполагаме с пълната информация за движението на хора и коли по всички направления и часове и можем да изградим динамичен модел на целия град, който да има различно поведение във всеки час, а понякога сутрин рано и вечер късно - и във всяка минута. Но виждаме как глупаво светят светофарите, когато движение то е в друга посока. Има специфични софтуеъри, с които целият трафик в София може да се анализира, да се реши т. нар. транспортна задача в рамките на една година и да се облекчи трафика в София с 20-25 процента. Не става дума само за светофарите, а и за кръстовища, за улиците в коя посока са, да се махнат излишните светофари на много места. Повтарям, всички решения, които предлагам, са почти без пари.

- За сигурността и реда говорихме, нека сега видим какво предлагате в другото стратегическо направление - здравето на хората?
- София да има самостоятелна здравна каса. В Германия здравните каси са 120, в Австрия за 29. Никъде в българската конституция не пише, че трябва да има само една каса. Създаването на здравната каса е на простия принцип, че парите следват човека. Конкуренцията между касите е на базата на по-добро и по-качествено обслужване. В момента няма конкуренция, а има само предпоставки за много голяма корупция и злоупотреби. Към това ключова моя идея е събирането на всички здравни заведения - поликлиниките и общинските болници - в един общински холдинг. Той ще има обща ценова политика, съчетана със Софийската здравна каса, ще облекчи и ще увеличи ефективността на лечението на хората в столицата. Към това идват и грижите за 325 000 пенсионери в града, които имат нужда от специални грижи и лекарства.

- За децентрализирането на здравната каса се говори едва ли не от нейното създаване и все не става? Защо според вас?
- Обяснението е само едно - че има огромен финансов интерес това да не се случи.

- Вие сте кандидат на Партията на зелените. Какво от нейната програма ще влезе в кампанията ви?
- Първото и основно нещо е създаването на регистър на всеки квадратен метър зелена площ и на всяко дърво в града, така че да не може да се пипне и един квадратен метър и едно дръвче без съгласието на гражданите. Целта е да опазим зеленината на София. Чух един кандидат кмет, че щял да прави детски градини в парковете! Та да ликвидираме сега и тях... Зеленината трябва не само да бъде опазена, но и разширявана. Втората ни тема със зелените е Витоша. Градоначалникът може да реши този проблем, но при едно условие - Витоша да бъде управлявана от общината. Сега парк Витоша се управлява от Министерството на земеделието. Защо? Аз съм от поколението, дето баща ми ме е учил да карам ски на Витоша, дядо ми ме е разхождал по поляните, като абитуриент съм бил на дискотека на „Простор“. Пил съм си кафето с млади жени в ски-барчето на „Щастливеца“. Кой от другите кандидати за кмет познава тези неща? София е единствената столица в Европа, в която можеш да работиш до 18 часа и след час да си на пистата на планината. Витоша е също основна тема в програмата ми.

- Един въпрос, който като че ли стана основен за кандидатите - ако станете кмет, ще преместите ли паметника на съветската армия, ще преименувате ли улици с руски имена и ще прекръстите ли „Св. Александър Невски“ на „Св. св. Кирил и Методий“?
- Честно казано, и сред малките си приоритети нямам преименуване на улици. И това не е работа на градоначалника. Ако в квартала има улица „Х“ и жителите u не я харесват, нека те да си я преименуват както желаят. Моето лично мнение за паметника на съветската армия е да му се създаде една холограма и до нея да имат достъп всички, които иска да го гледат винаги, когато пожелаят. Имам много ясен план за Княжевската градина да следваме т. нар. „Билбао ефект“.

- Билбао е град в Испания...
- Да, и той е бил западал, но решават да създадат уникален аудиовизуален център. И канят фондация „Гугенхайм“, която изгражда нещо наистина фантастично. И този център става притегателен и за стотици хиляди туристи от цял свят. Възходът на града е много голям и затова се казва „Билбао ефект“. На огромната площ на Княжевската градина може да бъде създаден аудиовизуален хай-тек център, с цифрова библиотека. Има много световни форми и супер архитекти, които ще направят уникален проект и всичко това на централно място в София. Това е моят план. Ние трябва да направим нещо, което да е символ на ренесанса на София, да стане тя по-красива и по-богата.

Нашият гост

Красимир Стойчев е роден в София на 4 октомври 1955 г. Завършва английска гимназия. Следва в Икономическия институт “Карл Маркс” (днес Университет за национално и световно стопанство). Започва работа в Комитет по единна система за социална информация (днес Национален статистически институт).

Красимир Стойчев е бизнесмен, собственик на една от големите фирми в началото на прехода след 1989 г. “Трон”, един от основателите на Г-13 - първата организация на български бизнесмени, на “Капитал банк” и в. “Стандарт”. През 1994 г. основава и е първи собственик на мобилния оператор Мобилтел, настоящият А1. Създател е на компанията Макс телеком. В момента управлява фирми за производство на зелена енергия.


Анкета

Решили ли сте кого ще подкрепите на местните избори?


Резултати
Видео
Защо резките спирания на магистралата са лоша идея
 18.09.2022 22:09      
Видео
Хазарта: Сбъднах си мечтата да съм на заплата
 16.09.2022 09:14