Автомобили Икономика

България е първа по ръст на продажби на електромобили в Европа, но караме и най-старите коли

  24.07.2023 11:48  
България е първа по ръст на продажби на електромобили в Европа, но караме и най-старите коли
  google

България е първа по ръст на продажби на електромобили в Европа. Миналия месец у нас са регистрирани 171 коли на ток или 100 повече от миналата година. Така ръстът в продажбите само през юни е над 140%. И в същото време страната ни е с най-стария автопарк в Европа - почти половината от всички превозни средства, регистрирани в КАТ, са на над 20 години.

Страната ни се състезава само с Полша в класацията за най-стари автомобили, над 40% от колите по нашите пътища са навършили пълнолетие, образно казано, и повече от 20 години се движат по пътищата ни. Но и е факт също така, че в последните години страната ни отбелязва около 60% ръст в продажбата на електрически автомобили. Това е логично, имайки предвид, че страната ни е в началото на тази зелена трансформация и все още са много малко шофьорите, които са избрали кола на ток- те са около 11 500 засега. Знаете, плановете на Европа от 2035-та година да се произвеждат само и единствено автомобили, които се движат на ток и на водород. Всичко това - с идеята колите на бензин и дизел да останат в миналото.

Лесна стъпка ли е това за българите обаче и готова ли е инфраструктурата ни за все повече електромобили, изградени ли са достатъчно станции?

11 500 шофьори в България вече мислят различно. И тенденцията е да стават все повече.

"От последните години ръстът е между 50 и 60 % всяка година", коментира Мартин Заимов, Българска асоциация "Електрически превозни средства".

Броят на станциите обаче е близо 1300. От асоциацията казват, че са достатъчни като количество. Но не и като достъпност.

"Основното, което всички общини би трябвало да направят, е да направят паркирането и съответно зареждането през нощта, за хора, които живеят на места, където нямат собствен паркинг, да бъде много лесно", заяви Мартин Заимов.

Зареждането да бъде лесно като зареждане на телефон - през нощта - достатъчно близо до дома. Ние все още сме твърде далеч от тази цел. За разлика от Нидерландия. Която е близо три пъти по малка от България, но има буквално 100 пъти повече зарядни станции.

"Имаме повече от 120 000 станции, предимно в градовете. По магистралите имаме около 4000 бързо зареждащи станции. На всеки 20-25 километра има къде да заредиш. Когато пътуваш по магистралата и спреш, за да заредиш - няма никакво чакане. И в градовете - на всяка улица има, в музеите, в търговските центрове, в компании - навсякъде. Когато си вземеш електрически автомобил, може да поискаш от общината да постави зарядна станция на не повече от 200 метра от дома ти. До вкъщи имам една станция на 25 метра. На 100 метра имам още 4. Така че за мен е много лесно", коментира Дамян Хейдж, журналист в издание за автомобилизъм, Нидерландия.

"Минусът идва, ако пътуваш извън Нидерландия. Тук е добре, но когато отидеш във Франция, в Белгия, Германия - няма толкова зарядни станции, а ако има понякога са много скъпи", каза още Дамян Хейдж.

По брой и удобство на зарядните станции България все още остава непривлекателна. Колкото повече се отдалечаваме от Нидерландия толкова по-далеч изглежда зелената трансформация, особено там, където старият автомобил се приема за добър стар приятел.


Анкета

Одобрявате ли приетите промени в Закона за защита от домашно насилие?


Резултати
Видео
Защо резките спирания на магистралата са лоша идея
 18.09.2022 22:09      
Видео
Хазарта: Сбъднах си мечтата да съм на заплата
 16.09.2022 09:14