Пасажер на „Уиз Еър” стана жертва на измама на летище „София”. Николай Стойчев разкри ексклузивно пред Lupa.bg, че е бил принуден да плати 30 евро за багажа си –чанта от лаптоп, а след това служителка на наземен оператор му издала касов бон за 10 лева. Откровената измама се разиграва на 8 февруари, когато Николай хваща полета от София до Мадрид на „Уиз Еър” в 6,55 ч. Както изискват правилата, той е на терминал 1 часове по-рано, за да чекира багажа си.
„Пътувам с раница, която влиза в билета, и нося чантата на лаптопа, в която нося документи и самият лаптоп. Никога не е имало проблем, нито в София, нито в Мадрид. В 4 ч. призори вече съм на аеропорта и служителка казва: „Дойте да ви видя чантата”. Показвам ѝ раницата, а тя: „Ами другата чанта? Имате право само на една”. Аз ѝ отвръщам, че това е чанта за документи, все е едно дамска лична чанта, жените не ги таксуват?! Тя обаче настоя, че трябва да я платя, иначе няма да ме чекира”, обясни случката Николай Стойчев.
Пасажерът прекратява патардията и отива на касата, за да плати за „екстра” багажа, цената е указана – 30 евро. Касиерката маркира на пост терминала сумата от 60 лева, което е първата измама, защото според курса на деня 30 евро са малко повече от 58 лева, не 60. При стотици такива транзакции на ден това „закръгляне” носи „екстра” пари на концесионера.
„Направих ѝ забележка, че еврото не е 2 лева, а тя се сопна с въпрос дали се заяждам с нея? Изненадите обаче тепърва предстоят – наглата служителка на оператора издава касов бон за 10 лева, не за 60.
Заврях… Казвам ѝ: Госпожо, взимате ми от картата 60 лева, а ми давате касова бележка за 10, нито пише за какво са тия 10 лева? Крадете ме с 50 лева в 4 ч. сутринта! Аз как да си осчетоводя пред шефа си”, а нахалницата пак ревна, че се заяждам с нея и хвърля химикалката по компютъра си.
Обидената” дръпнала завесата на гишето и се появил нейна колежка, която написала на хвърчащ лист уж с някакъв сериен номер, написала „80”, но нито лева, нито евро? Питам я: „Госпожо, аз съм късоглед, какво е това, тук пише 80?” А тя: „Не, това е 5, не 8”.
Хвърчаща бележка като от кръчмарски тефтер с драсканици на ръка трябва да се смята за официален документ, според фирмата-концесионер на летище „София“. Остава неясно какво е това 50 - лева, евро или албански леки
„Помолих я да внимава какво пише, дойдоха двама служители на „Гранична полиция”, стана панаир. Така завърши и скандалът, получих хвърчаща бележка за 50 лева, дадох 60, а реално пред държавата съм платил 10 лв. Това са измамниците на летище „София”, завърши разказа си Николай Стойчев.
От наземния оператор изпратиха следната позиция до "Скандал":
Съгласно Наредба № Н-18 от 13 декември 2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства, за плащанията за допълнителен багаж към самолетен билет НЕ се издават касови бележки и те НЕ се регистрират в съответното фискално устройство. Касова бележка се издава единствено и само за административната такса за обслужване на пътника, събирана от наземния оператор. В случая, описан в горепосочената статия, на въпросния пътник напълно законосъобразно е издадена касова бележка за административната такса от 10 лева, а за доплащането за багаж в евро е издадена писмена разписка от кочан на авиокомпанията, извършваща полета (и реално получаваща това доплащане за багаж). Всички платени от пътника средства са законно отчетени съгласно данъчното законодателство и изричните указания на Националната агенция за приходите (НАП) и на съда.
Този начин на работа на служителите ни и на отчитане на продажбите на допълнителен багаж е изрично одобрен и разписан в становище на НАП вх. № 20-00-311/25.06.2020 г., както и във влязло в сила решение на Върховния административен съд (ВАС) № 15605 по адм. дело № 8310/2020, Осмо отделение на ВАС – приложено към това писмо. В съдебното решение е върховният съд е потвърдил изрично, че служителите ни действат в рамките на закона.
Следователно, в описания в статията случай служителите са действали стриктно съгласно изискванията на закона, на НАП и на Върховния административен съд. Обръщаме внимание, че съдебните решения на Върховния административен съд, както и данъчното законодателство, подлежат на спазване от всички граждани, служители и организации в България.