Магистрала Струма е част от европейския път Е79. Тя трябваше да е готова до Олимпийските игри в Атина през 2004 г , но строителството и продължава вече 26 години. За този период само в участъка през Кресненското дефиле загиват по 7 души годишно, а над 100 са ранени. Тоест над 160 българи и чужденци са загубили живота си там и поне 2000 са осакатените. Данните са на Асоциацията на пострадалите от катастрофи, съобщава abcnews.bg.
Пътят през Кресненското дефиле е най-смъртоностният в целия Европейски съюз. И още по-притеснително е, че почти няма изгледи да бъде завършен в близките 10 години. Тоест на това място ще бъдат отнети още 70 живота и 1000 ще са ранените. Над 35 години ще се строят 165 километра от София до Кулата. Такова забавяне няма аналог в нито една страна в Европа, а може би и в света.
КЪДЕ Е ПРИЧИНАТА?
Единствената причина все още да не е изградено трасето на АМ "Струма" през Кресненското дефиле са лобистките интереси на зелените от Коалиция "За да остане природа в България" и партия "Зелено движение". Сред най-активните са сегашният министър на екологията Борислав Сандов и неговият заместник Тома Белев. За всичките тези години те съзнателно, настойчиво и целенасочено саботират всяко разумно предложение и проект, с изключение на варианта за 15-километров тунел с две тръби. В битката срещу АМ "Струма" включиха и евродепутата от "Демократична България" Радан Кънев, който пусна петиция в Европейския парламент за спиране строежа на АМ "Струма" през дефилето. Такъв случай няма в историята на ЕС - евродепутат да предава интересите на държава, която го е изпратила там.
ИГРИТЕ НА ЗЕЛЕНИТЕ
Голяма част от парите на зелените организации в България идват по линията на донори от Европа и по поръчки директно от европейските фондове. Много силно участие има и Световният фонд за опазване на дивата природа (WWF).Това е неправителствена организация, регистрирана в гр. Морж, Швейцария. Приходите на това НПО само от дарения са над 1 милиард долара годишно. Имат клонове в 100 страни, включително и в България. Представляваща WWF у нас е Веселина Кавръкова, жена на Тома Белев. За WWF са работили зелените Борислав Сандов, Тома Белев, Александър Дунчев, Андрей Ковачев, Петко Ковачев, Петко Цветков. Всички те сега работят в Министерствотона околната среда и водите, консултанти са към него или в Народното събрание.
ЧИЙ Е ИНТЕРЕСЪТ?
Зелените лансират идеята за тунел още през 2001 година. Тогава те за пръв път предлагат прокопаване на такова съоръжение. Поради техния непрекъснат натиск през 2013-та тогавашното правителството пуска поръчка на стойност 2,5 млн. лева за изработване на идеен проект за тунел. Търгът е спечелен от консорциум с водещ партньор швейцарската компания АМБЕРГ. Фирмата търси проекти, защото има пробивни машини. А, и прогнозната стойност на тунела с две тръби по 15 км. в Кресненското дефиле се измерва в милиарди евро.
Въпреки похарчените пари, идеята е изоставена по няколко причини. Едната е защото геоложки доклад на експерти от БАН показва, че разломът в Кресненското, е активен и не се знае кога ще има ново земетресение. Освен това районът е богат на уран и скалите, и почвата в дефилето са с много висока радиоактивност. Което означава, че ще има сериозен проблем къде да се депонират 10 милиона тона силно радиоактивни земни маси.
Третата причина е срокът, който не може да бъде по-малко от 10 години, защото всички процедури трябва да започнат от самото начало. Огромен проблем е и цената, защото не се знае въобще колко ще струва това съоръжение.
КОЙ ЩЕ ПОНЕСЕ ОТГОВОРНОСТТА?
Броят на загиналите и осакатени хора от катастрофи в Кресненското дефиле е ужасяващ. Всяко забавяне означава все повече смъртни случаи. Доводите на еколозите, че щяла да се увреди околната среда и биоразноэбразието, е абсурден на фона на отнетите човешки животи. А и сегашният път съществува от десетилетия без да се е случило нищо катастрофално с флората и фауната.
Отговорност носят не само еколозите. Тя е и на тези министри, зам.-министри, шефове на агенции и редица други, които трябва да си свършат работата и вземат решение. Не на последно място е и отговорността на медиите, които от над 20 години лансират и защитават лобистките интереси на зелените.
Дали някой саботира АМ Струма заради лобистки интереси, пари или медийно и политическо внимание, няма значение. Ужасяващото е, че неясно колко години още ще гинат и умират хора в Кресненското дефиле.
Валентин Методиев
Използвани са материали от сайта www.bazk.org
