Анализи Еко

Чии интереси свързани с АМ Струма защитава вицепремиерът Сандов?

  13.01.2022 12:57  
Чии интереси свързани с АМ Струма защитава вицепремиерът Сандов?

Предвид факта, че еколозите от над 10 години блокират проекта автомагистрала "Струма" да минава през Кресненското дефиле може да се предположи, че Борислав Сандов стои на тяхна страна. Същият интерес е и на партията, която го е издигнала за министър и свързаните с нея  зелени неправителствени организации, в които доскоро Сандов участваше. Но възможно е и  на някоя от фирмите, които са заявили интерес да строят тунел.

Каква е хронологията на събитията, за да си отговорим на тези въпроси?

Всъщност към този момент няма някакви конкретни  действия по завършването на АМ Струма. Има порой от думи на министъра на околната среда и вицепремиер Борислав Сандов. Във всяко негово участие в телевизиите, а те са ежедневни, министърът  пуска  различни идеи.

Буквално преди 3 дни заяви, че най -добрият вариант за изграждане  на АМ Струма в частта през Кресненското дефиле, е тя да бъде изнесена "по склоновете на Пирин". На тази екстравагантна идея веднага отговори другият вицепремиер и министър на регионалното развитие Гроздан Караджов. Той скастри Сандов, като пред БНР заяви, че не е работа на екоминистъра да казва откъде ще минава трасето на Струма. И добави, че за пътища, мостове и тунели отговаря той,  а не Сандов. Това изявление на Гроздан Караджов, като че ли предизвика Сандов и той започна инатливо  всеки ден да говори за Струма и Кресненското дефиле. 

Още не изтекла новината за "склоновете на Пирин", Сандов пусна друга идея. Въпреки, че миналата събота каза, че "тунел в Кресненското дефиле няма шанс да се реализира". Вчера той се изхвърли, че тунел през Кресна ще се строи. И  добави, че това било искане на Европейската комисия. Нещо, което е абсолютно невярно. От Комисията одобриха трасето, което предложиха българските власти още преди няколко години. А то е в посока Гърция трасето да минава по сегашния път. Към София да върви на изток от него.

В чий интерес е да се пробиват два тунела по 15 км? Преди години беше пусната поръчка за идеен проект за трасе на АМ Струма през  Кресненското дефиле. Той бе спечелен от швейцарски консорциум, начело с  фирмата  "Амберг". Швейцарците взеха 2 милиона лева и предложиха тунел през Дефилето на стойност 1,2 милиарда евро с две тръби по 15 км. всяка. Българските еколози възторжено приеха тази идея без оглед на  баснословната цена. Въпреки, че за тези пари може да се изградят най -малко още 300 км. магистрали  в страната.

Къде е интересът на зелените?

Най-голямата екоорганизация в света е  швейцарският Световен фонд за дивата природа/WWF/ .На тази неправителствена организация годишните приходи от спонсори и дарения са почти 1 /един/ милиард евро. Тя  финансира клонове в над 100 страни, включително и в България. Представител на WWF тук е жената на Тома Белев, който по предложение на Сандов стана зам.-министър на околната среда.

Случайно или не от 2008 година българските еколози правят всичко възможно да провалят проекта,  по който за АМ Струма да се използва сегашното платно. Въпреки, че този вариант е най-евтин и за него  процедурите най-напреднали. Включително има ОВОС /Оценка за въздействие върху околната среда/и  избран изпълнител след конкурс.

Въпреки всичките обжалвания на зелените на този вариант, като дори активираха евродепутата Радан Кънев, от Европейската комисия и Бернската конвенция /тя е организация, която  защитава биоразнообразието в Европа/, потвърдиха  предложения от България проект, който е без тунел.

Но зелените взеха властта в Министерството на околната среда и водите, извоюваха си Сандов да е и вицепремиер и сега те ще казват от къде и как ще минава трасето. Това, че 30 километровите тунели ще струват над 2 милиарда евро въобще не ги интересува. Това, че поради забавянето ще загинат и пострадат много хора, също не ги впечатлява.

Дали швейцарците от "Амберг" или друга чужда фирма ще получи пробиването на 30 километра тунели предстои да видим. Но едно е ясно! Цяла  магистрала "Струма" ще имаме чак след 10-15 години. А дотогава гръцките, турски и румънски тирове ще мачкат коли и хора по Дефилето.

Емилиян Кръстев 

 


Анкета

Как трябва да реагираме на искането на Русия НАТО да се изтегли от България?


Резултати
Видео
Продава се кемперът на Уил Смит
 10.01.2022 14:10      
Видео
Йордански депутати се сбиха на заседание на парламента
 30.12.2021 20:21