Анализи

Карлос Контрера: Метрото трябва да се разшири до Симеоново

  24.05.2021 10:54  
Карлос Контрера: Метрото трябва да се разшири до Симеоново

Това казва в интервю за „Скандал“ Карлос Контрера, общински съветник от ВМРО в СОС, председател на групата „Патриоти за София“ и председател на комисията по транспорт и пътна безопасност в София.

Г-н Контрера, честит празник!

- Честит празник на всички българи. България чества днес за пръв път под ново име 24 май. Да напомня, че с изменение в закона по инициатива на ВМРО празникът е преименуван на Ден на светите братя Кирил и Методий, на българската азбука, просвета и култура и на славянската книжовност. Защото трябва да се гордеем с българската азбука!

Вече се проведе второ обсъждане на проекта за разширение на метрото в посока Околовръстното и кв. Симеоново? Каква е Вашата позиция?

- Докладът на главния архитект Здравко Здравков повече от година се търкаляше в комисията по архитектура на Столичния общински съвет. По същество се предлага задание и изработване на проект, който да осигури трасе на метрото от МС Бизнес парк в западна посока  и да се направи връзката до кв. Симеоново. Подкрепих този проект, когато го разглеждахме в комисията по транспорт. Той дава една ценна връзка между южбите територии на София и обезпечава редица квартали с обществен транспорт. Зоната на Южната дъга на Околовръстния път се развива доста – там се съсредоточва бизнеса, има и доста жилищно строителство. Това означава значителни по обем трудови пътувания, пътуване с други цели (например за пазаруване или забавление). Метрото е устойчива и стабилна перспектива тези територии да бъдат адекватно обслужени. Има терени в тези райони, които тепърва ще се развиват, така че от гледна точка на пътникопотока ще има нужда.

Има гласове в обратната посока, които казват, че проектът е нереалистичен, нямало да има достатъчно пътници?

- Има противници на тази идея. Основно това са Демократична България и Борис Бонев, които остро, да не кажа странно напористо пречат на този проект, пречат на бъдещото развитие на метрото. Учуден съм, че донякъде и БСП приглася на това, въпреки че в годините те не са оспорвали подобни решения. Основните противници са Демократична България и неформалната организацийка Спаси София. Понеже са много кресливи и гласовити хората остават с впечатление, че има някакъв колосален фронт, а това не е така. Проектът за разширение към Симеоново е замислен да даде една интермодална връзка, която да разтовари трафика и да осигури бърза и комфортна връзка от тези зони с другите части на града с обществен транспорт.

Какво ще рече интермодална връзка?

- Предвижда се своего рода транспортен хъб – изграждане на автогара, която да поеме междуградски автобусен трафик, да поеме крайградските автобусни линии на обществения транспорт, буферен паркинг и връзка със Симеоновския лифт. Да обесня – създаването на автогара ще позволи да не се вкарва трафика, автобусите в града. Самата автогара ще бъде обслужвана и от наземен транспорт, и от метро. Буферният паркинг пък ще даде възможност на живущи и пристигащи от други общини и области да се възползват от услугата „паркирай и пътува“. Знаете, че над 60% от трафика, който идва от Владая търси южното направление, отива през Павлово, Княжево към Южната дъга на Околовръстния път. Целта е тези хора да получат лесна връзка с метро, с градски транспорт и да не влизат в града с коли, даваме алтернатива. Също така връзката с лифта в знакова, възможност е за бърз достъп до Витоша.

Твърди се, че пътникопотокът не отговаря на размера на инвестициите и издръжката?

- Кой го твърди това и на база на какви данни точно? Ето, вижда се, че над половината трафик от Владая се насочва точно в тази посока, има редица бизнес сгради, жилищни комплекси. Има десетки хиляди работещи в тази зона. Давам пример с трафика само към два обекта в тази територия – мола привлича по около 7.5 милиона посетители за година и автомобилен трафик от 1.5 млн. автомобила за година. Съседния магазин за мебели, обзавеждане генерира около 2.5 млн. посетители на година и около 1.1 млн. автомобила. Да не забравяме, че зоната на кв. Симеоново бързо се уплътнява и населва, което ще рече и сега, и в следващите години ще се генерира един значителен по обем трафик, свързан с трудови пътувания – към работа и обратно към дома. Този трафик влиза в града и създава т.нар. тапи. В този смисъл комплексното, устойчивото решение за намаляване на трафика е бърз и комфортен обществен транспорт.

Коментира се, че обслужването може да е с автобуси, а не с метро?

- Наземният транспорт не противоречи на проекта за подземна железница. Просто се спекулира. През зоната минава една от най-натоварените автобусни линии 111. Наземният транспорт може да подпомогне довозването до метрото и кратките връзки между кварталите. Ще Ви дам пример – ако трябва да слезете до центъра или до бул. Цариградско шосе например ще тръгнете с кола. И пътуването може да е над 30-40 минути в авдната посока, може и повече. При наличие на удобна метро връзка за около 15-20 минути стигате до дестинацията си. Така че не виждам точно къде е спорът. Мисля, че темата се експлоатира по-скоро политически, понеже е предложена от общината и сега Демократична България и Спаси София се чудят как да атакуват, за да не стане. Напук, на инат. Затова призовавам повече да се мисли за града и софиянци и по-малко за тесни партийни сметки и политически боричкания.

Интервюто взе Вяра Георгиева


Анкета

Какво очаквате от новото редовно правителство?


Резултати
Видео
Румен Радев пее и свири на китара
 25.11.2021 16:09      
Видео
Горгона е най-новото парче на Папи Ханс
 17.11.2021 21:00