Шоу

Правенето на тен в соларуим или на слънце предизвиква рак и мутации

25.11.2020 10:50
Правенето на тен в соларуим или на слънце предизвиква рак и мутации
  google

Рискът от рак на кожата от солариуми или слънчеви бани изглежда е много по-голям, отколкото се смяташе досега. Учени от Вашингтонския държавен университет установиха, че излагането на ултравиолетова (UV) светлина предизвиква множество мутации, съобщи „Стъди Файндс“.

Изследването установява, че излагането на увреждащата ДНК ултравиолетова светлина, използвана в солариумите, може да причини злокачествен меланом - най-смъртоносната форма на рак на кожата. Изследванията им също така откриват, че една интензивна доза на ултравиолетово-B лъчение, идваща със слънчевата светлина, е достатъчна, за да предизвика анормални мутации.

UV светлината е форма на електромагнитна радиация, която идва от слънцето и от изкуствени източници като солариуми.

„Досега се спореше: доколко UV светлината причинява мутациите, които всъщност причиняват рака? Нашето изследване подкрепя, че UV светлината играе основна роля в производството на мутации, специфични за растежа и разпространението на меланома“, казва съавторът на изследването Джон Уайрик от Университетския колеж по ветеринарна медицина.

Генетичната информация се съхранява в нашата ДНК като код, съставен от четири химикала, които също се наричат бази. Докато се смяташе, че ултравиолетовите увреждания са ограничени само до две ДНК бази - С (цитозин) или Т (тимин) - някои увреждания се наблюдават в базите А (аденин).

„Това има много реални приложения и би могло да помогне за идентифицирането на причините за тежък рак на кожата“, казва съавторът Хейли Морис.

Очаква се злокачественият меланом, най-смъртоносната форма на рак на кожата, да причини смъртта на 6 850 души през 2020 г., според Американската ракова асоцоация. Първият признак на меланома често е нова бенка или промяна във външния вид на съществуваща бенка. Ако бъде уловен рано, меланомът може да бъде лекуван с операция, а за забавяне на разпространението на рака ще трябва да се прибегне до лъчетерапия или имунитерапия.
Констатациите, публикувани в списание „Cell Reports“, повдигат важни въпроси, свързани с безопасността на правенето на тен, било то в солариум или на открито.Източник: БГНЕС

Анкета

Трябва ли да отворят заведенията?

Резултати