Новини

ВМРО иска изработването на цялостен Кодекс за социалните услуги

  05.06.2020 14:09  
ВМРО иска изработването на цялостен Кодекс за социалните услуги

Трябва да се премахне ролята на НПО при извеждането на деца от семейството, да се въведе бърз съдебен контрол при отнемане на дете, а не просто административно решение. НПО-тaта не трябва да бъдат на „входа“ и „изхода“ на социалните услуги.      За това настояват от ВМРО.

Те ще предложат промени в Закона за социалните услуги, чието влизане в сила беше отложено за 01.07.2020 г. по тяхно настояване и това на коалиция „Обединени патриоти“.  „Тези промени са нужни, докато се стигне до цялостна концепция в тази област”, коментират от ВМРО.

Припомняме, че причината за отлагането бяха многохилядните протести на различни организации – на родители и на хора с увреждания.

По съвместна инициатива с Министерство на труда и социалната политика (МТСП) бяха предвидени кръгли маси и обществено обсъждане на всички предложения от страна на неправителствения сектор и на парламентарно представените политически партии. Тези събития обаче не се състояха поради извънредното положение, което беше наложено от световната пандемия от COVID-19.

Ето и основните принципи, които ВМРО  ще отстоява да бъдат вкарани  в закона:

- В ЗСУ трябва да се регламентира мястото на НПО при социалните услуги и да се премахне ролята им при извеждането на деца от семейството;

- Чрез предоставянето на социалните услуги се осъществява конституционно установената закрила на семейството, майчинството и децата, на възрастните хора и на лицата с физически и психически увреждания;

- Социалните услуги не са търговска дейност по смисъла на ТЗ и това също трябва да бъде подчертано в закона;

- НПО не трябва да бъдат на „входа“ и „изхода“ на социалните услуги;

- Бърз съдебен контрол при отнемане на дете, а не просто административно решение. Това за нас е справедлива мярка, която да даде спокойствието на семействата;

- Досегашната Национална стратегия за закрила на детето да се нарича Национална стратегия за закрила на детето и семейството, а Национална програма за закрила на детето – Национална програма за закрила на детето и семейството и др.

Мотиви към готвения законопроект за изменение и допълнение на ЗСУ:

Предложените промени внасят важно уточнение в целта на Закона за социалните услуги. Акцентира се върху това, че чрез предоставянето на социалните услуги се осъществява конституционно установената закрила на семейството, майчинството и децата, на възрастните хора и на лицата с физически и психически увреждания. Изрично се подчертава, че предоставянето на социални услуги не представлява търговска дейност - покупка, продажба или обмен на активи с цел реализиране на печалба, а е насочено към съхраняване и подпомагане на основните семейни ценности, в това число предоставяне на закрила на нуждаещите се физически лица.

Предвидените промени в Закона за закрила на детето целят да осигурят по-интензивна закрила на родителя, чието дете е настанено извън семейството със заповед на директора на дирекция „Социално подпомагане“ по чл. 27, ал. 1 от Закона за закрила на детето, включително при т.нар. спешно настаняване извън семейството. В изпълнение на тази цел законопроектът въвежда задължение на директора на дирекция „Социално подпомагане“ да изпрати в съда постъпилата от родителя жалбата в деня, следващ получаването ѝ. Задължава се съдът да образува административното дело в тридневен срок и да го насрочи в седемдневен. Предвидени са кратки срокове и по отношение на извършване на процесуални действия в хода на процеса, както и за произнасяне на съда с решение. Изрично е постановено, че сроковете по Административнопроцесуалния кодекс за отстраняване на нередовности на жалбата, представяне на писмен отговор по жалбата, представяне на заключение на вещо лице и за призоваване на страните не се прилагат. Административното дело се прекратява, ако преди постановяване на решението е налице влязло в сила решение по чл. 28, ал. 4 за настаняване на дете по съдебен ред.

Съгласно действащата редакция на чл. 36г, ал. 3 от Закона на закрила на детето мултидисциплинарен екип по ал. 1 включва освен социалния работник представител на районното управление на Министерството на вътрешните работи (районен инспектор, инспектор от детска педагогическа стая или оперативен работник), на районната прокуратура и на общината. По преценка на водещия на екипа се канят за участие представител на регионалната здравна инспекция, личният лекар на детето или представител на болницата, откъдето е постъпил сигнал по случая, представител на регионалното управление по образованието и на училището, детската градина или друга образователна институция и представител на доставчик на социална услуга. Законопроектът изключва възможността представител на доставчик на социална услуга да бъде включен в мултидисциплинарния екип  с цел гарантиране на пълна безпристрастност и обективност при вземане на решението за мерките на защита на дете в риск или дете - жертва на насилие или експлоатация.

Законопроектът предвижда досегашната Национална стратегия за закрила на детето да се нарича Национална стратегия за закрила на детето и семейството, а Национална програма за закрила на детето – Национална програма за закрила на детето и семейството. По този начин се задължава законодателят да предприеме мерки и да предвиди гаранции, че отглеждането на детето ще се осъществява извън семейството само в краен случай, след изчерпване на всички възможни законови мерки за закрила в семейна среда.


Анкета

Съгласни ли сте да тестват децата ви в училище?


Резултати
Видео
Това е най-изолираната къща на света
 10.01.2021 17:21      
Видео
Запознайте се с новия Jeep Grand Cherokee 2021
 09.01.2021 14:05