Прокуратурата обвини двама бивши членове на УС на АПИ за инцидента край Своге

18-04-2019           

Прокуратурата обвини двама бивши членове на Управителния съвет и директор на дирекция в АПИ за инцидента на 25 август 2018 г. край Своге, при който загинаха 20 души, а 8 получиха средни телесни повреди
Обвинени са изпълнителният директор на "Трейс - София" ЕАД, изпълнител на ремонта на пътя, техническият ръководител, началникът на Асфалтовата база и инженерът, осъществяващ строителен надзор на строителните дейности 
Днес - 18.04.2019 г. действията на прокуратура по разследването на тежкия пътен инцидент на 25 август 2018 г. край гр. Своге продължават с привличане като обвиняеми на още 7 лица. На двама членове на Управителния съвет на АПИ е повдигнато обвинение за престъпление по служба - престъпление по чл. 282 ал.2 НК, а 5 лица се обвиняват в престъпление по транспорта, извършено при независимо съпричиняване, заедно с водача на автобуса, за смъртта на 20 пътници и причинените средни телесни повреди на 8 лица.
Незабавно след настъпване на тежкия инцидент, под ръководството на Окръжна прокуратура - София започна досъдебно производство. Главният прокурор Сотир Цацаров обяви, че Прокуратурата ще разследва тежката автобусна катастрофа край Своге в три направления - действията на водача на автобуса, задълженията на транспортната фирма - превозвач и състоянието на пътя, и възложи на екип от следователи от Националната следствена служба провеждане на разследването. 
На 26.08.2018 г. Окръжна прокуратура - София привлече като обвиняем Григор Григоров - водач на автобуса за това, че на 25.08.2018 г. в гр. Своге, София област, на път 2 -16, при управление на автобус МАН, с посока на движение Своге - София, е нарушил правилата за движение по пътищата - чл. 21 ал. 2 от Закона за движение по пътищата: „При избиране на скоростта на движение на водача на пътно превозно средство е забранено да превишава 40 км/ч, сигнализиран с пътен знак В 26" и по непредпразливост е причинил телесна повреда на повече от едно лице и смъртта на повече от едно лице и случаят е особено тежък - престъпление по чл. 343 ал. 4 вр. ал. 3 б. „Б" пр. 2 вр. ал. 1 б. „В" вр. чл. 342 ал. 1 пр. 3 от Наказателния кодекс. С постановления на наблюдаващия прокурор на обвиняемия е наложена забрана да напуска пределите на страната и по реда на чл. 69А от НПК му е отнето свидетелството за правоуправление на МПС.
На 31.08.2018г. следователи иззеха 9 броя образци за сравнително изследване от пътния участък/ проби от настилката/, които са предоставени на вещите лица за изготвяне на експертиза за показателите на асфалтовата смес и отговарят ли те на утвърдената рецепта за асфалтова смес за износващ пласт на покритието на пътя и на нормативно установените стандарти. 
В хода на разследването на Окръжна прокуратура - София са били събрани доказателства за извършени престъпления по служба от длъжностни лица от АПИ, поради което с постановление на Окръжна прокуратура - София от 16.11.2018г. са отделени материали от разследването и са изпратени по компетентност на Софийска градска прокуратура. Образуваното от СГП досъдебно производство също е възложено от главния прокурор на следователи от НСлС.
По досъдебните производства, ръководени от ОП-София /за престъпление по транспорта/ и от СГП /за престъпление по служба/ са извършени множество процесуално следствени действия и са събрани голям обем доказателства. По двете дела са извършени общо 10 огледа на местопроизшествие, разпитани са 155 свидетели, назначени са общо 46 експертизи. Изготвени са мащабна скица на местопроизшествието и множество динамични скици с местата на ударите и крайните положения на установяване на процесните МПС
Установен е механизмът на настъпване на пътно транспортното произшествие, причините и условията за настъпване на инцидента, състоянието на пътя и на мантинелата и несъответствието им с установените стандарти. Събрани са доказателства за действията и бездействията на различни длъжностни лица. 
От събраните по делото доказателства е изяснено, че при движението си в зоната на десен завой, по двупосочно платно за движение, състоящо се от две пътни ленти, при мокра асфалтова настилка, автобусът МАН е навлязъл в лентата за насрещно движещи се автомобили и се е удрил с товарни автомобили Нисан Примера (първи удар) и Ситроен Берлинго (втори удар). След втория удар автобусът напуснал платното за движение от дясната му страна, ударил се в еластичната ограда, преминал през нея и навлязъл в страничния скат. При спускането си по него автобусът се преобърнал и се установил на дясната си страна върху равнинен терен.
Скоростта на автобуса към момента на навлизане в завоя е около 53,5 км./час а с тази скорост водачът на автобуса не е имал техническа възможност при наличното състояние на мократа асфалтова настилка да премине през пътния участък на завоя без да навлезе в насрещната пътна лента. Такава техническа възможност водачът на автобуса е имал, ако е спазил максимално допустимата скорост от 40 км./час. Поради това прокуратурата продължава да поддържа обвинението си срещу шофьора Григоров за това, че е нарушил правилата за движение по пътищата, в резултат на което е причинил по непредпазливост смъртта на 20 лица и телесни повреди на 8 пострадали, което представлява основната причина за настъпване на пътния инцидент. 
От събраните доказателства е установена и техническа причина за възникването на ПТП и това е значително намален коефициент на сцепление между гумите и асфалта, дължащ се на лошото му качество. В резултат на нормативно несъответстващата структура на пътната настилка, коефициентът на сцепление е бил силно занижен, което е в причинно-следствена връзка с възникването на ПТП. Грапавостта на пътното покритие по показател дълбочина е оценена като незадоволителна. Съпротивлението на хлъзгане на пътната настилка е по-малко от минимално допустимото.
В строителната документация за изпълнение на СМР на ЛОТ 17 от проект „Транзитни пътища V", са заложени изисквания относно вида и качеството на вложения материал. Изискването е било в асфалтовата смес да има едър трошен камък, с коефициент на полируемост не по- малко от 50.
От заключението на експертизата се установява, че в асфалтовата смес е вложен не трошен камък, а трошен варовик, а коефициентът на ускорено полиране е 28. Липсата на едър скален материал води до това да не се създаде добър скелет на асфалтовия пласт и податливост за образуване на коловози и недобро сцепление между гумите на автомобила и пътната настилка. Това състояние на участъка от пътя в района на местопроизшествието се явява в причинно - следствена връзка с настъпилия тежък резултат.
Установено е, че пътят в района на произшествието, предвид интензивността на натоварването му, съгласно утвърдените правила и изисквания, е следвало да бъде обезопасен със стоманени предпазни огради с висока способност на задържане. Установено е също, че в проектната документация дори не е било предвидено поставяне на еластична предпазна ограда.
От събраните доказателства се установява, че монтираната в участъка на произшествието еластична предпазна ограда не би могла да задържи пътно превозно средство - автобус върху пътната настилка. 
Съобразявайки събраните доказателства за действията, които са били извършени от 5 различни длъжностни лица, ангажирани с ремонта на този участък от пътя, както и създадените от тях документи, удостоверяващи точното и качествено изпълнение на дейностите по ремонта и вида и качеството на вложените материали, Окръжна прокуратура - София ангажира наказателната отговорност и на следните лица, служители по транспорта:
Б.Иванов - ръководител екип и изпълнителен директор на „Трейс София" ЕАД- изпълнител по Проект „България- Транзитни пътища V - ЛОТ 17", път II - 16, „Своге- Нови Искър" Участък 3 от км 50+790.53 до км 81 + 778.84, 
С.Трифонов - Началник Асфалтова база „Костинброд", на който по надлежния ред е възложена дейност по ремонта на пътищата, съгласно Трудов договор № 337/13.05.2013г., сключен с „Трейс - София" ЕАД,;
И. Иванов - технически ръководител, на който по надлежния ред е възложена дейност по ремонта на пътищата, съгласно трудов договор № 337/13.05.2013г. сключен с „Трейс - София" ЕАД ;
М.Т. - строителен инженер, член на екипа за строителен надзор на ПЪТКОНСУЛТ 2000 ЕООД, на който по надлежния ред е възложена дейност по строителен надзор при ремонт на пътя, съгласно Трудов договор № 8/03.04.2012г. и
С. Попниколова - Директор на дирекция „Управление на проекти, финансирани с кредитни инвестиции" в Агенция „Пътна инфраструктура".
На 18.04.2019 г. се предявяват постановленията за привличане на 4 длъжностни лица -Б. Иванов, С. Трифонов, И. Иванов и М. Томова. На 22.04.2019 г. предстои привличането на още едно длъжностно лице от Агенция пътна инфраструктура- М.Т.
Наказателната отговорност на петте длъжностни лица е ангажирана за това, че чрез свои действия и бездействия, при условията на независимо съпричиняване са причинили по непредпазливост, заедно с водача на автобуса Григоров, смъртта на 20 пътници и средни телесни повреди на 8 пострадали.

Inkata21.04.2019 г., 18:47 ч.

Това все едно да се спъна на улицата и да си начупя краката и после да обвинявам общината....

Lidiq21.04.2019 г., 18:46 ч.

Това е малко глупаво да обвиняваме фирмата за нещо подобно!

Унито21.04.2019 г., 16:40 ч.

Сигурно пътя е виновен и на Лютви за катастрофата... бахти държавата чесно...

Рачката21.04.2019 г., 16:39 ч.

Чак след една година решавате да обвините някой друг и това да е фирмата, която е правила пътя... ОМГ!

Karlo21.04.2019 г., 14:48 ч.

Значи той е нямало как с такава скорост да мине без да направи нарушение, но все пак фирмата е виновна...?!?!

Симеон21.04.2019 г., 14:46 ч.

Това само в България може да се види!

Lili21.04.2019 г., 14:45 ч.

Трейс ли са карали автобуса, че обвинявате тях? Я да се стегнем малко...

Kiril21.04.2019 г., 14:43 ч.

Не съм и очаквал някой да поеме вината за случилото се...

Rado21.04.2019 г., 14:42 ч.

Малко е глупаво да се хвърля вината върху фирмата...

Гастича19.04.2019 г., 21:04 ч.

Обвиненията към шефовете на Трейс са някаква долна поръчка и нямат нищо общо с реалността.

Анкета

Кого предпочитате за кмет на София?


       Виж резултатите

Copyright 2014-2019 Скандал. Всички права запазени.