Хлябът поскъпва заради тол таксите

02-12-2019           

Възможно е да има поскъпване на хляба заради тол таксите, които ще плащат товарните превозвачи най-късно от март 2020 г. То обаче не би трябвало да е с повече от около стотинка. Това показва анализ на Световната банка, консултант на АПИ по въвеждането на смесената електронна система за събиране на пътни такси на база време и на база изминато разстояние.

Тарифата с таксите, които се събират за преминаване и ползване на републиканската пътна мрежа е предложена за обществено обсъждане от 14 ноември 2019 г. Срокът за получаване на становища, коментари и мнения е 16 декември 2019 г. Първоначалният обхват на пътната мрежа, за която ще се плащат тол такси, е 6 050 км, което означава, че за останалите 14 000 км., за които сега камионите и автобусите плащат винетна такса, няма да дължат нищо, коментира проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) пред Дарик радио. Предлага се да се таксуват само 796 км автомагистрали,  2 322 км пътища първи клас и 2 932 км пътища втори клас от общо 20 000 км републиканска пътна мрежа.

Възможно е транспортният бизнес да се преориентира, така че да стане по-ефективен. В Германия, например, след въвеждането на тол системата, бяха създадени дистрибутивни центрове, от които транспортирането на стоките става на по-къси разстояния, разказа той. И припомни, че пазарът е най-добрият регулатор. В крайна сметка конкуренцията ще определи цените, но е възможно в първите шест-осем месеца някой да опита да „тества пазара“ с по-високи цени, допусна проф. Асенов.

Цените на винетните такси за 2020 г. за леки и тежки автомобили ще останат същите като за 2019 г. Леките автомобили ще продължат да плащат за ползване на платената пътна мрежа на база време, докато превозните средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5 т  ще преминат от винетки на тол такси най-късно от 1 март 2020 г.


Анкета

Ще изкара ли мандата си правителството Борисов 3?


       Виж резултатите

Copyright 2014-2020 Скандал. Всички права запазени.