Борисов иска по два ферибота до Грузия. Цветелина Бориславова извършва превозите

16-04-2019           

В рамките на няколко месеца трябва да бъде положено началото за изграждане на фериботна връзка между България и Грузия, за да се върне блясъка на пристанище "Варна". Това обяви премиерът Бойко Борисов на брифинг в Министерския съвет след среща с грузинския си колега Мамука Бахтадзе.

Министър-председателят има желание фериботите от България за Грузия да станат два на ден, от по два на седмица. Двете държави трябва да се ангажираме да няма никакви административни пречки, призова премиерът Борисов.

"10 години си говорим за фериботи и за връзки, нямаме придвижване напред и сега в рамките на 3-4 месеца сме си дали срок да придвижим тези процеси", обеща Борисов и допълни, че такива фериботни връзки са в програмите на приоритети на ЕК.

Първият ферибот от Бургас за грузинското пристанище в Поти тръгва този петък.

Корабът „Дружба“ ще вози както пътници, така и товари, като може да се превозват над 200 контейнера, 110 големи камиона, 90 леки автомобила и около 400 пасажери. Проектът е част от бизнеса на Цветелина Бориславова, бивша приятелка на Бойко Борисов.

По линията ще има курс един път седмично, всеки петък, като започва първоначално с превози Бургас – Поти. След месец се очаква да се добави и спиране в Новоросийск, където в момента текат преговорите за намиране на местен агент. В Поти местен партньор вече има, като той е собственикът на терминала, на който ще акостира кораба. В бъдеще плановете са в линията да се включи и Иличовск, като мощността на кораба позволява разстоянието Бургас – Поти – Новоросийск – Иличовск – Бургас да се минава за седмица. Според сайта на компанията PB Management цената за най-големите тежкотоварни камиони е 1590 евро в посока София – Поти. За лек автомобил таксата е 290 евро, а за пътник – 100 евро с включена храна на борда.

Цветелина Бориславова казва, че проектът е дългосрочен и с големи ползи за развитието на страната като логистичен център в тази част на континента. Или това е директен коридор между Европа и Азия, даващ възможност да се избягват критични за преминаване зони. Едновременно с това превозвачите ще могат да ползват и допълнителните плюсове на комбинираните превози като по-малкия разход за гориво, възможност за почивка на водачите и т.н.

Фериботът на практика допълва част от досегашните бизнес дейности на Бориславова. Част от портфолиото на инвестиционния й фонд CSIF (СИЕСАЙЕФ) е една от най-големите спедиторски компании на пазара в България „Деспред“, която извършва спедиторски, митнически, складови, транспортни и съпътстващи ги услуги за Европа, Азия, бившите съветски републики и България, уточнява изданието.

През есента на миналата година Бориславова придоби пристанището в североизточната част на Бургаския залив (бившето пристанище „Океански риболов“), хладилна база и рибопреработвателно предприятие в района на Рибното пристанище в Бургас. През тази година фондът закупи още едно пристанище, част от „Черноморски риболов Бургас“, намиращо се в съседство с първото, за нуждите на фериботните превози. На интернет страницата на продавача – „Черноморски риболов Бургас“, е посочено, че е наследник на дейността на бившето държавно обединение „Рибна промишленост“ в Бургас, основано през 1952 г.

Сега на двете пристанища се обработват всякакви товари без химически и нефтопродукти. Инвестицията до момента в двата терминала и в луксозния плавателен съд надхвърля 50 млн. евро по думите на Цветелина Бориславова. „Има синергия в рамките на холдинга, между пристанищни терминали, фериботна линия и спедитора“, коментира още тя.

Ползите за транспорта като цяло също не са за подценяване, като пазарът ще покаже доколко успешно ще се развие линията. Въпреки че в началото поддържането на една редовна линия крие рискове, ритмичността на превозите дава възможност на спедитори и превозвачи да правят по-добро планиране на превозите си. Линията Бургас – Поти – Новоросийск – Бургас бе пусната през 1996 г., като разполагаше с три кораба. Интересът към нея беше заради товарите, които идваха от Грузия и Русия през Бургас към Европа. Оператор на линията бе СОМАТ, но впоследствие тя бе закрита.

Въпреки този спорен опит от миналото сега по думите на Бориславова заявки и интерес към линията вече има. „За Гърция и Южна Европа сме много интересни, интерес има и от турска страна“, коментира Бориславова. /„Капитал дейли“


Анкета

Кого предпочитате за кмет на София?


       Виж резултатите

Copyright 2014-2019 Скандал. Всички права запазени.